7 začetniških kolesarskih napak
Videti je težko, a po drugi strani preprosto: močneje ko poganjaš, hitreje gre. Ni čisto res. Kolesarjenje je kompleksna rekreacija – a to velja tudi za planinarjenje. Če se ga lotimo po pameti, bo šlo. Za začetek se izognite najpogostejšim napakam.Kar vidite na televiziji, je drug svet. Na domačih cestah ni treba voziti hitro, ker ne gre za dirko, ampak za užitek v gibanju. Verjetno je že jasno, da mora biti kolo dobro vzdrževano ter položaj sedeža in krmila nastavljen tako, da na kolesu ne trpite zaradi ničesar drugega, kot napora samega. Tu pa so še druge napake, ki jih opažamo pri začetnikih.
1 Ves čas v filter
… tako se reče v kolesarskem žargonu, ko gremo na polno. Da se počasi daleč pride pravijo tisti, ki se jim ne mudi. V resnici ni s počasnim kolesarjenjem nič narobe, prav nasprotno: ne napredujemo le s hitro vožnjo, ampak tudi na sproščenih izletih. Mnogi prisegajo na polariziran trening. Povedano preprosto, treninge ali sestavne dele posameznih treningov opravijo bodisi zelo intenzivno bodisi nizkointenzivno – a večino časa manj intenzivno. Zakaj? Ker tako napredujejo.
Za začetek vam seveda ni treba trenirati, a se držite pravila, da ne gonite vedno na polno. Če se boste razmetavali že od doma in vztrajali do odpovedi sistema, boste prišli domov uničeni in za na bolniško posteljo boste še naslednji dan, napredek pa se bo po nekaj tednih ustavil. Naj ne bo cilj čim višja povprečna hitrost. Naučite se kolesariti počasi. Energijo prihranite za vzpon ali sobotno turo. S kolesarjenjem po pameti bo tudi napredek hitrejši.
2 Premalo hrane
Še eden iz zakladnice starih slovenskih pregovorov: prazna vreča ne stoji pokonci. A vseeno kolesarji večinoma jedo občutno premalo in pogosto tudi narobe. Kdor po uri ali dveh kapitalno odpove, je verjetno zagrešil prvo napako (glej zgoraj) in ob tem tudi premalo jedel. Zelo verjetno ga ni zdelala utrujenost, temveč enostavno pomanjkanje energije. Zaloge so namreč omejene: tako kot prej ali slej zmanjka goriva avtomobilu in električne energije telefonu, zmanjka dinamita – oziroma glikogena – tudi kolesarju.
Skrivnost preživetja na zelo dolgih rundah je, da jemo pred, med in po kolesarjenju. Najboljše gorivo pred in med vožnjo je hrana, bogata z ogljikovimi hidrati. Staro kolesarsko pravilo je, da je treba jesti, preden postanemo lačni. Boljše pravilo pa je, da po malem in ob vsaki priložnosti jemo od začetka do konca vožnje. Tako doma tudi ne boste sedli za mizo sestradani in pojedli preveč.
In najboljša stvar pri kolesarjenju? Brez slabe vesti se lahko bašemo s hrano, ki jo odsvetujejo vsi pri zdravi pameti.
3 Premalo pijače
Stari kolesarski mački se radi pohvalijo, da so v železnih časih kolesarstva po pet ur trenirali s pol litra vode. Cenimo izkušnje starih mačkov, ampak … to je bila kapitalna napaka. Ogrožali so zdravje in povrhu vsega šikanirali sami sebe, saj so bili, ne le žejni, ampak tudi slabši in počasnejši. Bidon je na kolesu zato, da pijemo. Dva bidona sta zato, da pijemo več. Gosta mreža bencinskih črpalk in pokopališč je koristna zato, da bidone redno polnimo.
Že ob mili dehidraciji je telo čedalje manj učinkovito. Velja podobno, kot pri hrani: pijemo po malem, a redno, takoj ko začutimo žejo. Na kratkih vožnjah zadostuje voda, na daljših pa je smiselno zmešati energijski napitek, ki vsebuje ogljikove hidrate in, še posebej v vročini, tudi elektrolite.
4 Priklenjen na sedež
Novo reklo: bolje je slabo sedeti kot dobro stati. Že mogoče, a tako kot niti na najboljšem stolu ni pametno osem ur skupaj sedeti za računalnikom, tudi ni dobro cele ture odpeljati sede. Prijatelj je tarnal zaradi bolečin v mednožju in prav nič ni pomagalo, potem pa sem na skupni vožnji ugotovil, da nikoli ne vstane s sedeža. Po njegovem mnenju naj bi bil to znak šibkosti. Joj!
Poganjanje v stoje je seveda energijsko potratno in naporno, vendar je tudi nujno. Ne le takrat, ko je treba pospešiti, pač pa tudi zato, da razbremenimo sedalni predel in razgibamo zgornji del telesa. Sem ter tja torej prestavite prestavo ali dve niže in nekaj sekund poganjajte stoje, ne da bi pri tem povečali intenzivnost. Za sprostitev, zato da razgibate hrbet in da aktivirate mišice, ki sicer počivajo. Izkoristite za to nadvoze ali kratke vzpetine.
5 Spodnjice pod hlačami
To vsi povsod ponavljamo kar naprej, a je vožnja s spodnjicami še vedno pogosta napaka, predvsem med ženskami. To pa zato, ker je – verjeli ali ne – nošenje spodnjic med kolesarjenjem nehigienično. Namen podloge kolesarskih hlač ni le to, da sedimo na mehkem, ampak tudi vpijanje znoj in drugih izločkov v tem občutljivem predelu. Material deluje antibakterijsko in preprečuje mikrobom veselice na občutljivih delih kože.
Poglejmo kaj se zgodi, če nosite spodnjice: zaradi robov in šivov pride do trenja, ki poškoduje kožo. Ker so spodnjice vlažne, z odrgnjenimi predeli sedimo v mlakuži, poseljeni z mikrobi. Rezultat je trpljenje – ne zaradi kolesarjenja, ampak zaradi … gat.
6 Na poti brez rezerve
Mini tlačilka in zračnica morata biti vedno pri roki. Vedno. Ne zanašajte se na dobro voljo ljudi, ki vas imajo radi. Ko jih boste prosili, da vas pridejo iskat v zakotje med dvema vasema, za kateri slišijo prvič, vas bodo imeli manj radi. In ob zakotni cesti sredi ničesar niti ni zabavno čakati. Z nekaj sreče pride mimo dobra, pametnejša in bolje opremljena duša, ampak običajno in tipično ravno takrat ne.
Aha: dobro je, če ste zračnico poskusili zamenjati že kdaj prej, v kontroliranem okolju, sicer bo sredi gozda preveč napeto.
Izgovora ni niti, če se vozite v skupini. Vsak mora imeti svojo zračnico in svojo tlačilko. Ni se pošteno voziti po terenu s 300 grami manj, zanašajoč se na kolega, ki je pripravljen na vse. Sposojeno zračnico se vrne z dvakratnimi obrestmi. Ve se tudi, kdo plača zapitek.
7 Zašmirana noga
Lahko si privoščiš marsikatero neumnost, samo tega ne. Okoli ovinka bodo vedeli, da si novinec. Profesionalnim kolesarjem se zgodi marsikatera napaka, nikoli pa jih ne boste videli z odtisom verige ali zobnika na mečih ali nogavicah. Stran od šmira! Preden se ustavite, je smiselno odpeti levo nogo, ki je ni mogoče zamazati. Če odpnete desno, jo držite stran od podmazanih delov. Počiva se, sedeč na zgornji cevi, torej štangi, praviloma tako, da je desna noga vpeta, podpirate pa se z levo. Če je na tleh desna noga, naj bo daleč stran od pogonskega sklopa. Udoben in varen položaj.
Seveda jih je več kot sedem. Na katero smo pozabili? Kako ste se na začetku kolesarske kariere osmešili vi?
Komentarji
Ko si prvič namontiraš spd-je. Potem ustaviš, rdeča luč, čakaš sotrpina... in se odpneš na napačni strani. Padeš in prva stvar ki jo narediš je, da pogledaš naokrog, če te je kdo videl :)
Torej, pravilo 8, nauči se odpenjati že doma, v garaži.
Na to sem pomisli, ampak recimo, da je to odpustljiva napaka :) Praktično ne poznam nikogar, ki ne bi enkrat takole zamočil, tudi če je treniral v kontroliranem okolju. Prideš pred semafor, zmoti te kolesarka nasproti, obenem moraš pazit na promet ... bum.
Meni se je zgodilo pri 14-ih letih, na šolskem igrišču, pred cvetoberom sošolk.
"Čez 2 uri bom nazaj" - Klasična laž, ki pa se prakticira skoraj vedno. Tudi, ko več nisi začetnik. Le da se vmes prične spreminjati razlog zakaj te ni dlje časa, kot 2 uri. Na začetku je razlog predvsem to, da ne sprejmeš razloga, da je 50km na kolesu časovno daljših, kot 50km z avtom. Kasneje pa... :)
Dodal bi še svoja dva centa:
-Vožnja na firngi na prigovarjanje starih mačkov na svoji prvi Dolski rundi; dvakrat na smeni in pri naslednjem pospeševanju odpadel kt knof :)
-Začetnik kupi predrago kolo; kolega kupil kolo za 3 jurje in ugotovi da ne more držat niti 3 grupe na Franji ali kolegov z Alu+Tiagro in seveda ga vse ga mine
-Med začetniške napake bi štel tudi prenizko postavljen sedež, premalo zašraufani blokeji, uporaba SPD blokejev+mtb čevlji na specialki, neuporaba sončnih očal, nemenjavanje verige ko se obrabi, nemenjavo pletenic vsako sezono in posledično jamranje nad zanič šaltngami, nedopumpavanje gum vsaj vsak teden, preveliki dresi in hlače-zelo pogosta napaka(!), netrendovske barvne kombinacije oblačil (sam sicer ne dam nič na to)...in mogoče sem še kaj pozabil....
Ne vem sicer, če je to pogosta začetniška napaka, ampak imam kolega, ki se vztrajno daleč preveč oblači. Zadeva je problematična predvsem v hladnejšem delu leta. Človek ima vedno na sebi po 3-4 sloje (in to večinoma ne ravno tanke), s sabo pa vozi rukzak in v njem za dvakrat za preoblečt. Plus še vetrovko. Ker mu je kar naprej vroče in tako močno švica, da kar teče z njega, se na vrhu vsakega klanca skoraj cel preobleče. Če so v planu trije klanci (ali več), pa pač ne gre zraven, ker nima dovolj za oblečt. Da bi se bolj tanko oblekel, se mu pa ne da dopovedat, ker se boji, da ga bo zeblo.
Hja, vse to so klasične napake, pravzaprav je napak za 1001 noč.
Mi je pa všeč ta o firngi, ki pravzaprav sodi pod številko 1 :) Do daske, potem pa zmanjka za tisti en obrat, ko je treba priključit zraven. Krasno.
Hm, meni se to dogaja zadnjih let, pa nisem začetnik ... namreč, ko sem na cesti, še vedno računam čas vožnje po magični formuli 30 kilometrov na uro + 5 minut na uro ... ampak hitrosti so zdaj manjše kot nekoč, postanki pa daljši :)
Zanimivo. Ker potem imaš tudi take, ki se vedno premalo oblečejo in ga morajo potem gnat kot živali, da ne zmrznejo. Vsekakor pa je teorija o oblačenju v slojih naredila precej škode. Mislim, v osnovi je teorija odlična, ampak ne, če je slojev preveč.
Sej pravim :) Na začetku se zakalkuliraš... potem, ko pa si bolj izkušen pa se "zakalkuliraš" :D
Tlačenje pneumatike na tisti max, ki jo je določil proizvalalec pneumatike. Redki začetnik se pozanima kako je s tem. Je pa zelo pomembno in odloča tako o hitrosti, varnosti ter udobnosti voznje s kolesom.
Zakalkuliranja si mores dopustit.
Jaz poznam vec ne-zacetniskih. Tudi ta spada mednje: da ne preveris radarske slike padavin preden gres od doma.
Sicer nisem še osvojil radarskih slik, a za vreme predlagam tole www.yr.no ,...norveška stran vedno v piko :)
top! sprobam.
Zmago, zaenkrat navdušena.
Da točni so,....Še boljše pa je da ti tako vreme napoveduje taka vremenarka :)
https://www.youtube.com/watch?v=ePG6zUYvUZg
5 NAPAKA:
lahko da sem kot Ana, po 10ih letih še vedno začetnik... ampak... 100km na Berku, z moškim padom (ja kr fotrove hlače) in spodnjicami.... kot nič. In seveda se ne nosi velikih debelih bombažnih spodnjih gat; na moške se ne spoznam, ampak punce imamo na voljo mesh izvedbe ali čipke v kombinaciji z materiali, ki odvajajo humiditeto...
Torej, če znaš najt prave gate,... lahko voziš z njimi. No problem.
Ampak, seveda večini to ne gre skoz.
Ej, Ledvica, ne ti z menoj prat perila! Če že moram nositi kolesarske nogavice, vsaj kak gram pri spodnjicah prišparam:)))veš koliko se to pozna, ko mlinčkam v kak klanc;)
O fak. Zato sem jaz tak pocasna. Jaz sem pa misla da so ciki krivi :)))))
Za komentiranje se prijavi
Nov uporabnik?Ustvari račun.