Ajdova kaša, skoraj popolno živilo

Ajda je nekoč veljala za živilo revežev. A ne zato, ker bi bilo z njo karkoli narobe. Ker si revni niso mogli privoščiti širokega nabora različnih živil, so izbirali hrano, ki je dala kar največ dobrega. In dobro so vedeli, da je ajdova kaša izjemno hranilna.

Pixabay

Na trenutke se zdi, da je zdrava in uravnotežena prehrana dolgočasna, enolična, in da je dovoljeno uživati le sadje in zelenjavo ter nekaj pustega mesa (v zadnjem času še to ne). Vendar ne drži, da smo omejeni na ozek izbor živil. Jedilnik lepo obogati tudi ajdova kaša.

Dragocen prehrambeni izdelek

Ajdo uvrščamo med žita, ki so enokaličnice in spadajo med trave. Vendar botanično ajda sploh ni žito, temveč pripada družini dresnovk. Kljub botanični razliki ajdo in žita mečemo v isti koš, saj je njihova pridelava in predelava zelo podobna.

Ajdova kaša vsebuje celo paleto makro in mikrohranil. S 100 grami ajdove kaše zadostimo dnevnim potrebam po 14,2 odstotkih beljakovin, desetini maščob, 15,3 odstotkih ogljikovih hidratov, tretjini vitamina E, slabi tretjini potreb po fosforju, in bakru, polovici po magneziju in 57 % po železu. V manjših deležih pa tudi potrebam po ostalih vitaminih in mineralih.

10 razlogov za ajdovo kašo na krožniku

1) Popoln vir rastlinskih beljakovin

Beljakovine živalskega izvora vsebujejo vse esencialne aminokisline in so zato popoln vir beljakovin. To ne velja za beljakovine rastlinskega izvora, a brez izjem ne gre. In izjema je ravno ajdova kaša. Vsebuje prav vse esencialne aminokisline, tudi lizin in metionin, ki ju v žitih najpogosteje ni. Jajce ima na primer vse razpoložljive beljakovine, ajdova kaša pa zaostaja le malo.

Po zaslugi vsebnosti lizina in metionina ajdova kaša prekaša vsa ostala žita glede vsebnosti aminokislin

2) Pomaga v boju s prostimi radikali

Telo se neprestano bojuje proti škodljivim radikalom, ki so vzrok za bolezni srca in raka. Orožje proti tem nadlogam so tudi antioksidanti v ajdovi kaši. Uspešno zavirajo delovanje prostih radikalov in tako ščitijo DNA pred poškodbami. Antioksidant rutin pripomore tudi k nižji vsebnosti slabega holesterola v krvi in preprečuje strjevanje trombocitov, kar lahko povzroči srčno kap, aterosklerozo in možgansko kap. Rutin, pridobljen iz listov ajde, se dodaja zdravilom za uravnavanje krvnega tlaka, saj spodbuja pretok krvi in preprečuje nezaželeno strjevanja krvi.

3) Preprečuje sladkorno bolezen

Ajdova kaša kot izjemen vir vlaknin pripomore k nižjim vrednostim krvnega sladkorja. Po zaslugi molekule kiro-inozitola pomaga, da se celice bolje odzivajo na inzulin. Posledično prispeva k učinkovitejšemu vnosu glukoze v celice in njeni porabi. Poleg tega ajdova kaša slovi po visoki vsebnosti magnezija, ki je sestavni del več kot 300 encimov v telesu. Vključno z encimi, ki sodelujejo pri uporabi glukoze ter tvorbi in sproščanju inzulina.

4) Koristna je za zdravo črevo

Vlaknine v ajdi prispevajo k povečanju črevesne vsebine, ki deluje kot nekakšna ščetka za črevo. Pripomorejo k odstranitvi neljubih snovi iz prebavnega trakta in spodbujajo krčenje mišic v črevesu, ki so pomembne za peristaltiko. Vlaknine ohranjajo doslednost pri gibanju črevesa in s tem preprečuje možnosti za nastanek težav s prebavili, kot sta rak želodca in rak debelega črevesa. Preprečuje oba ekstrema – drisko in zaprtje. Na račun vlaknin v ajdovi kaši tudi prej občutimo sitost in preprečimo prenajedanje.

5) Pomaga proti žolčnim kamnom

Netopne vlaknine v ajdovi kaši znižujejo presežno izločanje žolčnih kislin in s tem tveganje za nastanek žolčnih kamnov. Redno uživanje netopnih vlaknin se nasploh povezuje z bolšjim zdravjem žolčnika.

6) Preprečuje astmo

Izkazalo se je, da se pri otroci, ki ne uživajo dovolj polnozrnatih in podobnih živil, zaradi pomanjkanja magnezija in vitamina E bolj verjetno razvije astma. Poudarimo še enkrat: s 100 grami ajde zadostimo polovici dnevnih potreb po magneziju in tretjini po vitaminu E.

7) Za zdravo kri

Po zaslugi visoke vsebnosti železa pripomore k ohranjanju zdrave krvi. Pomanjkanje železa povzroči anemijo, ki jo spremljajo utrujenost, brezvoljnost, težje razmišljanje in druge nevšečnosti.

8) Za športnike je pravzaprav nepogrešljiva

Flavonoida rutin in vercetin nista le odlična za zdravje srca in ožilja, temveč tudi za preprečevanje in zdravljenje športnih poškodb. Znano je, da flavonoidi lajšajo bolečine, udarce, podplutbe in otekline, ki nastanejo v poškodovanem tkivu.

9) Ne vsebuje glutena

Ajda je zato primerna za posameznike s celiakijo. Velja pa biti previden. Čeprav je ajda brez glutena, se lahko med pridelavo, predelavo in pripravo okuži z živili, ki vsebujejo gluten. Za preobčutljive na gluten so zato primerni le izdelki, kjer je na embalaži izpostavljeno, da so brez glutena.

10) Za dobro kondicijo imunskega sistema

Dandanes stres napada telo z vseh strani. Tudi kolesarjenje je neke vrste stres, ki še dodatno izziva imunski sistem. Učinkovita obramba je zdrava in uravnotežena prehrana. Seznam pozitivnih vplivov ajde na zdravje je dolg, a njen vpliv na imunski sistem je eden najpomembnejših. To lastnost ji pripisujemo na račun visoke vsebnosti antioksidantov, vlaknin, cinka, selena in drugih vitaminov in mineralov, ki še dodatno okrepijo imunski sistem.

Kako pa v kuhinji?

Priprava ni zapletena. Skuha se jo enako kot riž, čas kuhanja pa je odvisen od vrste ajdove kaše. Zelena se na primer kuha precej dlje. Praviloma vzamemo ajdo in osoljeno tekočino v razmerju 1: 2 ter kuhamo, dokler ajda ne popije tekočine. Lahko jo kuhamo tudi do mehkega v večji količini osoljene vode in jo nato odcedimo.

Kuhano ajdovo kašo lahko kot vir kompleksnih ogljikovih hidratov in beljakovin dodajmo v solate ali jo uporabimo enako kot riž: v rižotah ali kot prilogo.

 

Predlagamo šest obrokov:
  • piščančje trakove z zelenjavo pripravimo z ajdovo kašo, namesto s kuskusom,

  • ameriške palačinke , uporabimo ajdovo moko,

  • ajdovi štruklji s skuto,

  • ajdov kruh z orehi in jogurtom,

  • narastek iz ajdove kaše in jabolk

  • pražena ajdova kaša z bučkami in tuno

Ajdova kaša ne velja več za živilo revnih in nobenega razloga ni, da si za popestritev zdrave in uravnotežene športne prehrane ne bi zaslužila mesta v naši kuhinji. Tudi na Rundi se bomo potrudili in jo večkrat vključili v recepte in predloge, kako pripraviti slastno jed.

Komentarji

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik? Ustvari račun.