Tudi kolesarji so ljudje

Se ti kdaj na cesti zdi, da si vse kaj drugega kot človek? Kaže, da te občutek ne vara. V Avstraliji poteka nova raziskava na temo dehumanizacije kolesarjev. Je težava v tem kako smo videti?

Kristof Ramon/Scott

Že pred dvema letoma so v Avstraliji ugotavljali, da približno polovica nekolesarjev smatra kolesarje za »manj kot popolnoma človeške«. Ta pojav imenujemo dehumanizacija, s slovensko besedo pa razčlovečenje.

Oprema razčloveči človeka

V pilotni študiji iz leta 2019 so tisti, ki kolesarjev ne dojemajo kot popolnoma človeška bitja, sami priznavali, da se vedejo do njih bolj agresivno. Avtorji so za boljše razumevanje tega pojava predlagali nadaljnje študije in tega se bo zdaj lotil urbanist z univerze QUT, dr. Mark Limb iz Brisbana. Kot navdušeni kolesar se sprašuje, ali je vzrok za razčlovečevanje prav videz kolesarjev.

Kot ugotavlja, je Brisbane za kolesarjenje prijetno mesto, a le, če najdeš varno pot. Kot povsod po svetu, se tudi kolesarji v Avstraliji srečujejo z besnimi vozniki. Razumevanje, zakaj prihaja do dehumanizacije kolesarjev in posledično agresije na cesti, bo ključno za to, da bodo kolesarji na cesti manj travmatizirani in da jih bo po drugi strani javnost sprejemala kot legitimne uporabnike cest.

Dr. Limb bo v raziskavo, ki že poteka, vključil vsaj 400 prebivalcev Avstralije, starih 18 let ali več. Odgovarjali bodo na 37 vprašanj. Med drugim vključuje vprašalnik pare fotografij kolesarjev, pri katerih bodo morali vprašani odgovoriti, kateri od dveh kolesarjev je videti »manj človeški«. Rezultate bo zbral konec maja in jih analiziral v sodelovanju s psihologinjo dr. Sarah Collyer.

Mojih 5 gramov soli

Ob ugotovitvah, da dobra polovica ljudi kolesarje dojema kot manj človeška bitja, se upravičeno počutimo neprijetno. Obenem je lahko to razumljiv odgovor na vprašanje kako je mogoče, da se tako pogosto srečujemo s tako hudo besnimi vozniki. Na podlagi izkušenj si upam trditi, da prehitevajo traktorje, a tudi pešce, precej bolj naokoli in predvsem bolj potrpežljivo kot kolesarje.

Pred časom sem sicer razmišljal, da gre morda za podzavestno jezo, ker se kolesarji na cesti očitno zabavajo, medtem ko jo voznik avtomobila dojema strogo instrumentalno, kot sredstvo za pot od točke A do točke B. Teza o nevoščljivosti se mi zdi še vedno kar dobra, glede na to, da je višja stopnja agresije na cesti povezana z urami v dnevu, ko se ljudje vračajo iz službe in iracionalno nevarno prehitevajo, četudi je cesta neprometna.

Vendar bo že držalo, da ljudje kolesarje dojemajo različno. Ženico z ruto na glavi in grabljami v rokah, ki počasi vijuga po vaški poti, morda voznik dojema povsem drugače kot kolesarja na trekingu. Ali na specialki. Opažamo lahko, da so vozniki alergični predvsem na tiste, ki »nosijo drese klubov in mislijo, da so Rogliči«. Vsako njihovo napako zaznajo. In na lastno pest jih disciplinirajo, tudi če se vozijo zgledno. Trobijo v avtu, trobijo na Facebooku in trobijo za šanki. Mogoče trobijo samemu Primožu Rogliču: ker misli, da je Primož Roglič.

Pod aerodinamičnimi čeladami in za ogromnimi sončnimi očali pa se vseeno skriva človek. Malo nenavaden patron, to je že treba priznati. Posadite ga na kolo za kronometer in v očeh povprečnega udeleženca v prometu bo videti kot vesoljec. Ki misli, da je Roglič, ali kaj?!?

Misel, da ga nekdo podzavestno dojema kot »manj človeka«, ostaja vseeno grozljiva.

Komentarji

Zmago1
20. 4. 2021 07:29:58

Pa mislim da malo pretiravaš,..ne vem za Avstralijo in ostale eksotične destinacije a pri nas je kultura voznikov zelo ok, potrobijo mi brez razloga za ritjo mogoče 1x na mesec,...tudi kjer se pritiska v kak klanec in seka ovinke ali na rundah kjer se občasno vozi vštric ni problemov....Tisti odnos: "pa kaj se imajo za po cesti vozit" tega več ni kot je bilo včasih,...že leta se mi ni zgodilo da bi imel kako kritično situacijo zaradi voznikov. Se pa pozna slabše stanje cest-se potem vozi po delu asfalta ki je boljši bolj proti sredini,....ali slabe kolesarske steze da zaviješ na cesto, ali v mestu kjer ni mogoče drugje kot po cesti,..tam se zgodi kak kratek stik....
Verjamem da je v ITA boljše, a že na HR je precej slabše,...turisti lepo, a domačini z zjahanimi Golfi in Fokusi še vedno radi trobijo brez razloga in bentijo,....se pa tudi tam izboljšuje. Kar pa mene kot voznika moti pri kolesarjih so njihove utripajoče lučke podnevi, mislim WTF? Sonce in spredaj mu utripa močna bela ledica ali zadaj močna rdeča, te luči so pogosto močnejše kot avtomobilske in lahko prej moteče kot opozorilne.

ledvica
20. 4. 2021 08:09:16

Jaz bi se z Zmagom strinjala, da smo se zelo srecni. Kadar berem izpovedi angleskih ali ameriskih kolesark, si recem,.. ma super je. So izjeme, je pa seveda zelo pametno, da ce lahko, kolo poganjas ob urah ko ljudje ne hitijo iz sluzbe ali obratno.
Premalokrat kdo napise tudi to, da so med kolesarji tudi taki ki se zavestno odlocajo da kolesarijo v sluzbo (ja, mama Zarke Crnilogar vsak dan prilolesari iz Kranja v Ljubljano) ali taki ki so na kolesih zaradi sluzbe...
se vedno sem prepricana, da je pisanje o tem na kolesarskih forumih brezpredmetno, vsekakor pa bi lahko kolesarske organizacije in kolesarji naredili kampanjo o ozavescanju z influenserji, ki bi prepricali. Ampak, lazje jamrat kot laj proti temu naredit.

Matej Zalar
20. 4. 2021 09:25:21

Izkušenejši kolesarji kritičnih situacij sploh več ne registrirajo, ker so tega vajeni. Kolesaril sem z začetnico, ki se je ob štirih popoldne po desetih minutah zjokala, ker je bilo vsega preveč. Res je bilo vsega preveč, a jaz sem tega vajen, ona pa ni bila.

Po drugi strani so Angleži in Američani glede tega precej bolj senzibilni, zato se tudi bolj pritožujejo. Road.cc ima rubriko Near miss of the day, kjer kolesarji pošiljajo posnetke tesnih prehitevanj. A tega ni nič več kot v Sloveniji, kvečjemu manj, in to pravim zato, ker sem se pogovarjal z ljudmi, ki so kolesarili po Otoku. Recimo Tim Podlogar v intervjuju za Rundo: https://runda.si/article/vstric-s-timom-podlogarjem

"Ne vem, kako je v Londonu, ker tam nisem nikoli kolesaril, ampak v Birminghamu, drugem največjem britanskem mestu, so vozniki veliko bolj uvidevni kot v Sloveniji. Že zato, ker je zakonodaja prilagojena kolesarjem. Priporoča se vožnja dveh kolesarjev vštric in ni določeno, koliko od roba ceste se smeš voziti. Dovoljeno si je vzeti toliko prostora, kot ga potrebuješ. Če so na cesti luknje – ki jih je veliko, ceste so v veliko slabšem stanju kot v Sloveniji –, se lahko voziš po sredini ceste. Vozniki so zelo uvidevni do kolesarjev tudi v vaseh, kjer je cesta recimo enosmerna.

V vseh štirih letih sem imel eno slabo izkušnjo. Tovornjak me je skoraj izrinil s ceste in ko me je prehitel, sem videl, da ima slovenske registrske tablice (smeh)."

Kolesaril sem po ZDA, kjer so nas opozarjali na nestrpne voznike, a na koncu sem imel v 300 kilometrih samo eno negativno izkušnjo. Lahko ne bi imel tudi nobene.

In ne bom sploh razlagal o kolesarjenju po španskih otokih, kjer je kot v raju.

Po eni strani o tem nima smisla pisati na kolesarskih straneh, po drugi strani pa o tem ne pišejo v drugih medijih, kjer se bolj poudarja prekrške kolesarjev kot se razglablja o tem, zakaj jih sploh delajo. Kakšno je to sporočilo, če Policija in AVP vsako leto v svojih poročilih napišeta, da je bil v več kot polovici nesreč s smrtjo kolesarja za nesrečo kriv kolesar? Sporočilo je: kolesarji so kreteni. A za slabo polovico nesreč niso bili krivi kolesarji in to bi nas moralo skrbeti. Predvsem Policijo in AVP. In KZS, seveda. Zakaj na teh novinarskih konferencah ni nikoli predstavnika KZS - ki bi moral predstavljati predvsem tiste, kot praviš Ledvica, ki kolesarijo v službo ali službeno.

Kar se pa tiče lučk - v resnici niti niso moteče, razen za kolesarja, ki vozi takemu kolesarju za feltno. V resnici izkušnje pravijo, da je ob uporabi lučke manj tesnih prehitevanj. Uporabljajo jih profesionalci. Priporoča jih stroka.

In spomnim se, da so ob uveljavitvi obveznosti dnevnih luči nekateri tudi to problematizirali, češ da bodo zaslepile nasproti vozeče. Precej smešno.

Ana Marija
20. 4. 2021 10:31:13

Trenutno s hčerko vadiva kolesarjenje v prometu, saj se pripravlja na kolesarski izpit. Prometa se načeloma ne bojim in otrok ne zavijem v vato. Ampak v tej situaciji jo čuvam kot prava mati levinja in med kolesarjenjem agresivno zavzamem varovalni položaj, torej za njo in bistveno bolj od roba ceste kot je ona, da naju res že od daleč opazijo vozniki. Ves čas jo opozarjam na morebitne nevarnosti. Poglej tam je ulica, tam prihajava na prednostno cesto, tam se kolesarska cesta konča, glej voznike TI in se res prepričaj, če te je opazil. Neglede ali imaš prednost. Ker važno je, da se znaš na prvem mestu čuvati sama. Ne želim jo prestrašiti, sam enostavno so ceste resnično nevarne. Sploh v določenih urah in petkih popoldne. Mi je pa res fenomen, da ko se peljem s hollandom, se ne počutim toliko ogroženo kot s specialko. Pa čeprav se z mestnim kolesom komaj premikam in voznike bistveno bolj upočasnjujem.

Ana Marija
20. 4. 2021 10:31:13

Trenutno s hčerko vadiva kolesarjenje v prometu, saj se pripravlja na kolesarski izpit. Prometa se načeloma ne bojim in otrok ne zavijem v vato. Ampak v tej situaciji jo čuvam kot prava mati levinja in med kolesarjenjem agresivno zavzamem varovalni položaj, torej za njo in bistveno bolj od roba ceste kot je ona, da naju res že od daleč opazijo vozniki. Ves čas jo opozarjam na morebitne nevarnosti. Poglej tam je ulica, tam prihajava na prednostno cesto, tam se kolesarska cesta konča, glej voznike TI in se res prepričaj, če te je opazil. Neglede ali imaš prednost. Ker važno je, da se znaš na prvem mestu čuvati sama. Ne želim jo prestrašiti, sam enostavno so ceste resnično nevarne. Sploh v določenih urah in petkih popoldne. Mi je pa res fenomen, da ko se peljem s hollandom, se ne počutim toliko ogroženo kot s specialko. Pa čeprav se z mestnim kolesom komaj premikam in voznike bistveno bolj upočasnjujem.

Ana Marija
20. 4. 2021 10:31:13

Trenutno s hčerko vadiva kolesarjenje v prometu, saj se pripravlja na kolesarski izpit. Prometa se načeloma ne bojim in otrok ne zavijem v vato. Ampak v tej situaciji jo čuvam kot prava mati levinja in med kolesarjenjem agresivno zavzamem varovalni položaj, torej za njo in bistveno bolj od roba ceste kot je ona, da naju res že od daleč opazijo vozniki. Ves čas jo opozarjam na morebitne nevarnosti. Poglej tam je ulica, tam prihajava na prednostno cesto, tam se kolesarska cesta konča, glej voznike TI in se res prepričaj, če te je opazil. Neglede ali imaš prednost. Ker važno je, da se znaš na prvem mestu čuvati sama. Ne želim jo prestrašiti, sam enostavno so ceste resnično nevarne. Sploh v določenih urah in petkih popoldne. Mi je pa res fenomen, da ko se peljem s hollandom, se ne počutim toliko ogroženo kot s specialko. Pa čeprav se z mestnim kolesom komaj premikam in voznike bistveno bolj upočasnjujem.

Martin
20. 4. 2021 12:03:08

Seveda je kriv videz kolesarjev! Tiste čudne štrleče bule na mečih. Pa kite. Pa žile. To že ne more biti človek!
Zanimivo, da Zmago1 bere Rundo. Glede na napisano si tega ne bi mislil. Iz tega, da že leta ni imel kritične situacije zaradi voznikov, pa je moč sklepati, da se na kolo res poredko usede ali pa da je ljubitelj širokih gum in se po cesti sploh ne vozi.
Še manj mi je jasen argument proti uporabi dnevnih luči. Da so pogosto močnejše od avtomobilskih? E, pa ja! To me spominja na čase, ko so ti Italijani blendali, ker si imel na avtu prižgane luči čez dan. V prihodnosti se bo to tudi pri nas spremenilo. Tako kot so danes že redki kolesarji brez čelade, bodo čez - kaj jaz vem - deset, dvajset let redki tisti, ki ne bodo uporabljali luči. Večina profijev jih z razlogom uporablja, kadar trenirajo sami.

Borut
20. 4. 2021 14:39:39

V Londonu kolesarim skoraj vsaj dan, to je divja liga, predvidevam pa da je podobno v vsakem milijonskem mestu. Sicer so Angleži bolj uvidevni kar se trobljenja tiče, prehitevanj na milimetre je pa še vedno ogromno. Zaradi gostote prometa se zdi situacija še toliko hujša, še posebno v okolici Londona.

Sem si pa zadnjič Vario nabavil in dejansko mislim, da mi vozniki pri prehitevanju dajo več prostora. Verjetno zahvaljujoč funkciji, ki pospeši utripanje in moč lučke vsakič, ko se ti avto približa.

ledvica
22. 4. 2021 18:04:59

Včeraj sem imela priložnost govoriti s strokovnjakom iz področja trajnostne mobilnosti, specializiranega za kolesarjenje iz Belgije. Trenutno vodijo projekt, kako prepičati rekreativne cestne kolesarje, da nebi sovražili commuterjev in obratno.Celotna Belgija sedaj dela na tem, da bi rekreativci kolesarili tudi v službo, ne pa po 300km sedli v avto in brezhibno delujoče kolo odpeljali na servis ali se peljali v službo... In največji dogodek v tej kampanji bo potekal vzporedno s svetovnim prvenstvom... :)))) Ne vem pa od kdaj in zakaj se med seboj ne marajo. Je rekel da so pravi klani...:)))

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.