Ne za varnost. Za disciplino gre!

Ne za varnost. Za disciplino gre!

Pixabay

Znana cesta. Z nadvoza se spušča navzdol in rad bi videl kolesarja s specialko, ki na poti levo zavre in zavije na kolesarsko stezo, potem pa prav počasi nadaljuje krog in krog čez dve uvozni cesti, kjer tvega izsiljevanje. Spomnim se, da smo nekoč v tem krožišču zavili na kolesarsko stezo – in že na naslednjem uvozu je voznik dva od nas skoraj zbil. Zdaj v tem krožišču policija nadzira promet.

Kolesarska steza je zato, da jo uporabimo

Takoj za krožiščem sem dejansko nameraval zaviti na preozko kolesarsko stezo, prekrito z nesnago, ki jo prinese zima, speljano gore-dole čez uvoze, skratka, kolesarska steza, kot jih poznamo: v posmeh kolesarjem, sploh tistim, ki imajo tlak v plaščih več kot dva bara in se vozijo hitreje od 20 kilometrov na uro.

A tam je že stal policist, me ustavil in razložil, da je prepovedano kolesariti po cesti, če je ob njej tudi kolesarska steza. Razume, da je s takim kolesom težko voziti počasi, vendar je omejitev na kolesarski stezi 25 kilometrov na uro. Povedal sem mu, da je res laže voziti 25 kilometrov na uro kakor 30 kilometrov na uro, da pa je tudi to na tej kolesarski stezi preveč.

Ne razburjam se zaradi policistovega dela. Kršil sem Zakon o pravilih cestnega prometa in tu ni debate. Prosto po slovenskem notranjem ministru lahko prekršimo marsikatero določbo, če pač plačamo globo. Zadovoljen sem, da mi je izrekel le opozorilo. Opozoril me je tudi, da bodo nadzor nad tovrstnimi kršitvami kolesarjev izvajali na Vrhniki redno. Navsezadnje gre za našo varnost.

Plemenit namen?

Čisto tiho pa nisem bil. Navedel sem vzroke, zakaj sem zapeljal v krožišče po cesti, razložil, da pri tem pravzaprav nisem motil ali ogrožal nikogar, vendar je vztrajal, da sem ogrožal samega sebe. Če bi me kdo zbil na cesti, bi bil kriv jaz. To je sicer slaba tolažba. Ne razumem, zakaj bi me nekdo bolj verjetno zbil, ko sem sredi krožišča na kolesu, kot bi se vame zaletel, če bi bil v krožišču z avtom. Pustimo to. Na koncu je bolje biti ne-kriv kakor kriv.

Policist se seveda ni pustil prepričati v to, da skrbim za svojo varnost kolikor le morem tudi s tem, da imam oči na hrbtu, sicer bi letos v svojih nekaj tisočih kilometrih vsaj enkrat preminul, nekajkrat pa jo odnesel vsaj z odrgninami. Tudi, ko sem se pravilno vozil po kolesarski stezi. Vendar ni imelo smisla, debata s policistom na delu nikoli nima smisla in morda je prav tako. Mož postave je tam delal s plemenitim namenom izboljševati varnost kolesarjev. Glede na to, da sem jo odnesel brez globe, se vsaj ne morem pritoževati nad pregovornim inkasantstvom.

Poudarjam, da sem kršil zakon in naj se mi zdi še tako butast in slabo prilagojen kolesarjem, ki vemo, kaj delamo, moram za kršitve pač odgovarjati. Kje drugje se je dovoljeno voziti po cesti, tudi če je tam kolesarska steza. Kolesar se sam odloči, ali želi biti bolj varen ali si želi bolj tekoče vožnje. V Republiki Sloveniji pač ne.

Varne kolesarske steze

Ko pogledamo širšo sliko, pa je jasno, da ne gre za varnost kolesarjev. Če bi šlo, bi bile kolesarske steze načrtovane tako, da bi bile varne. Tudi, če bi po njih kolesarili 25 kilometrov na uro. Bile bi širše. Ne bi bile kot poligon za pokaži, kaj znaš. Ne bi na iste površine umeščali pešcev in kolesarjev. Ne bi vijugale okoli količkov, oglasnih panojev, avtobusnih postaj. Ne bi vodile malo po levi in malo po desni pa potem spet po levi strani ceste. Pometač bi se po njih zapeljal kaj prej kot junija.

Tako pa jih že izvedejo slabo, ravno toliko, da se lahko občina v občinskem glasilu pohvali s toliko in toliko sto metri novih kolesarskih stez. Potem jih ne vzdržujejo. In na koncu, ko se nihče pri zdravi pameti ne vozi po teh stezah, ker se na cesti počuti varnejšega in tam tudi nima občutka, da se mu nekdo posmehuje, vozniki besnijo za volani, tako da na koncu za varnost skrbi policija. Posledica je slaba volja in naraščajoče prepričanje, da družba kot celota iz kolesarjev brije norca.

Oh, ta varnost

V približno istem obdobju so na Vrhniki zaradi enakega prekrška opozorili kolega, ki se je naslednjič v izogib kazni peljal čez mesto konformno in ob tem doživel več takšnih ali drugačnih incidentov, ki jih sicer ne bi. Lahko si predstavljam kaj je bilo: izsiljevanje pri zavijanju desno, avto, ki se vključuje na cesto tako, da zapre pot kolesarju, pešci na kolesarski stezi, nasproti vozeči kolesar … vse to se lahko zgodi v tistih dveh kilometrih.

Kolega sicer ni jezikal toliko kot jaz, mu je pa policist povedal, da je morala Policija ukrepati …

… zaradi pritožb občanov.

Glede na to, da policisti izvajajo nadzor zaradi varnosti in zaradi pritožb občanov, bi lahko logično sklepali, da kolesarji z vožnjo izven kolesarske steze ogrožajo občane. Takšno logično sklepanje bi bilo seveda velika pomota. Ne gre za varnost. Za disciplino gre! Zakaj? Zato, da imajo vozniki avtomobilov prosto pot.

Kakšno kolo? Pojdite na izlet z avtom!

Prevladuje prepričanje, da povzročajo gnečo na cesti kolesarji. Zjutraj se prebivalci spalnih naselij množično preselijo v delovno naselje in popoldne se preselijo nazaj. Vozijo se v dolgih kolonah. Brnijo, nekateri tudi nervozno trobijo, porabljajo gorivo, izpuščajo zelo majhne, a ne premajhne delce, da se ne bi zataknili v naših telesih, segrevajo ozračje, parkirajo na javnih površinah v zameno za nekaj deset centov na uro.

Vendar gnečo menda povzroča tistih nekaj kolesarjev. Povzročajo tako gnečo, da jih je treba umakniti s cest. To je v osnovi seveda pravilno. Kolesarji so na ločenih površinah varnejši in imajo svoj mir. Vendar za to, da se vozijo s kolesi, niso nagrajeni. Niti niso nagrajeni, ker se pridno vozijo po kolesarskih stezah. Na teh kolesarskih stezah se namreč soočajo z vseh vrst neprilikami, zato da so tisti, ki ne povzročajo gneče, nagrajeni s širokimi cestami, dvopasovnimi krožišči, parkirišči in udobnimi uvozi na dvorišča, ki jih vsak uporabnik udobno uporabi dvakrat na dan na račun desetin ali stotin kolesarjev, ki poskakujejo gor in dol.

Na cesti Ljubljana–Vrhnika bi lahko naredili odlično kolesarsko stezo. Prostora zanjo je ogromno. Pa ni šlo.

Skratka: če se kamorkoli že napotite čez, je po skoraj vseh kriterijih, razen zdravstvenem ali ekološkem, bolje uporabiti avto. Občani vam bodo hvaležni.

Komentarji

Vinko88
10. 4. 2021 21:00:34

In potem je naenkrat zmanjka in skočiš v pesek.

Ana Marija
10. 4. 2021 21:58:42

Kolesarji smo pomoje najbolj osovraženi udeleženci v prometu. Zato mi je gravel vedno bolj všeč. Mir, narava in malo možnosti, da srečaš norce, takšne ali drugačne.

inversion
11. 4. 2021 12:21:46

...če pa so kolesarske steze lično urejene, se na njih sprehajajo družine, vmes se najde nekdo na rolerjih in še marsikaj drugega. Zaradi dvojnih meril bo seveda naj... samo kolesar, ostali bodo odnesli brez kazni.
Pa da bi se vsaj sprehajali po levi strani, da bi videli če jim kdo prihaja nasproti.

Foter
11. 4. 2021 13:39:04

Spomnim se prevlade kadilcev. Dokler ni bila masa nekadilcev dovolj velika in glasna, so nam smradili vsepovsod.

Peloton
11. 4. 2021 19:11:44

Tale kolesarska med LJ in Vrhniko je obup. Ko pa si že na Vrhniki je pa kolesarska steza v zelo slabem stanju in pa še poleti vsa peskasta. Sam priznam, da sem dal na najtežji prenos pa pičil do daske po glavni cesti.

martinjesihdale
11. 4. 2021 21:57:50

Matej, še en pronicljiv zapis in plastičen prikaz problematike, ki je, razen v “naših” kolesarskih krogih, večinoma odrinjena na rob ali pa sploh povsem spregledana.

O sami kolesarski infrastrukturi si povedal že vse, konkretna situacija, ko mora Policija zaradi pritožb občanov poostriti nadzor nad kolesarji, ki se namesto po katastrofalni kolesarski stezi vozijo po cesti, pa se mi zdi del širšega problema, pri katerem smo kolesarji prej slučajne žrtve, kot del pogroma s strani vseh ostalih udeležencev v prometu, ki so sovražno nastrojeni proti nam.

Nekateri vozniki, pa tudi pešci, so svojim ravnanjem v prometu (govorim na splošno in ne le za odseke s kolesarskimi stezami) res nevarni in proti takim bi bilo potrebo nastopiti ostro, kljub vsemu pa se mi zdi, da gre pri njih za manjšino, ki pa je ni mogoče spregledati in ki je, če govorimo o prometni varnosti, najbolj problematična, hkrati pa meče slabo luč na ostale, strpne ali pa vsaj nevtralne udeležence v prometu.

Poleg njih pa zadnje čase opažam vedno več ljudi, ki niso nastrojeni samo proti kolesarjem, ampak proti vsem, (včasih pa tudi proti samim sebi) pogosto brez kakšnega navzven vidnega tehtnega razloga. V naselju kjer živim in kjer se malodane vsi vsaj na videz poznamo, slišim za čedalje pogostejše anonimne prijave in posledične inšpekcijske nadzore, ki si jih ne morem razlagati drugače, kot da nekdo želi drugemu v zavetju anonimnosti namerno škodovati oz. počne to iz nekih podobnih vzgibov, kot se mi po službi vsedemo na kolo in gremo še za par ur odbrcat, ker dopoldan ni bil dovolj naporen.. Verjetno je zgodba podobna tudi na Vrhniki in niti ni nujno (čeprav je to manj verjetno), da je prijavitelj dejansko šofer in da ga kolesarji na cesti neposredno ovirajo, pač pa nekdo, ki se mu v življenju “godi krivica” in namesto, da bi se lotil reševanja svojih problemov pri sebi, išče razloge zanje pri vseh ostalih in kolesarji, ki kršimo predpise in se vozimo po cesti (ne da bi se kdo vprašal, zakaj je temu tako), smo pač prvi, ki jih vidi in proti katerim se lahko bori in pri katerih celo dobi občutek, da sistem kljub vsemu vsaj deloma deluje s tem, da se policija odzove njegovi prijavi in kaznuje podivjane kolesarje, mi pa “delovanje sistema” kot kolateralna škoda okusimo z druge strani.

Mimogrede, ko si omenjal kaj vse se človeku lahko zgodi pri vsestni vožnji po kolesarski stezi.. Voznik me je pri zavijanju desno opazil in zgledno ustavil, da sem lahko pri zeleni luči na semaforju nemoteno nadaljeval svojo pot naravnost, seveda pa je to izkoristil morilec za volanom z nasprotne smeri, ki mi je presekal pot z zavijanjem v njegovo levo, brez upoštevanja pravila srečanja. Zanima me, če bi ravnal enako v primeru, da bi mu nasproti namesto s kolesom peljal z avtom..

iSigi
12. 4. 2021 16:43:25

Omejitev na kolesarski stezi je 25 km/h?! Niso odpravili omejitev na kolesarskih stezah kakšnih 5 let nazaj? Velja le, če je postavljen znak za omejitev hitrosti na stezi, sicer pa ni omejitve (ne vem če to pomeni, da greš lahko tudi 100 km/h...)

ledvica
12. 4. 2021 16:50:24

Sama sem enkrat policistu razlozila matematiko:

Moj mesecni prihodek je recimo 1000e.
(+prispevki)

1kazen na dan =40e

Ce vozim 5x na teden = 800e/mesec

Ce me zbije avto in sem mesec dni na bolniski = -1000e + prispevki

Ce placam kazni vsak dan, imam 200e in placane prispevke.

;)

Kdor bi obvladal osnovnosolsko fiziko bi vedel da je na relaciji mb-lj pridobis zgolj 7min ce vozis 100 ali 130... (ne spomnim se tocno, ampak mislim da sem to racunala), kaj sele ce v 1 km (kar mores res slabo vozit avto) prehitis kolesarja s 30kmh pri 50kmh, kaj sele 60,70,90...
Zgubis nic.
Ce pa slabo vozis, pa ti kolesar, ki vozi hitreje kot vsak traktor res lahko povzroca preglavice...

Kolesarske steze so za turisticne, pocasne voznje.
Nikoli za sportne voznje.

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.