Boste z brezglutensko dieto hitrejši?

Čeprav koristi brezglutenska dieta le petim do desetim v množici stotih ljudi, se je poslužuje tudi nemalo profesionalnih in še več amaterskih kolesarjev in rekreativnih športnikov. Nekateri menijo, da jim gluten škodi, drugi skušajo tako shujšati.

Pixabay

Med kolesarji, ki se izogibajo glutenu, se pojavlja celo teorija, ki temelji na dejstvu, da nam za razliko od krav in nekaterih drugih sesalcev primanjkuje encimov, ki bi v celoti razgradili gluten. Tako naj bi veliki delci neprebavljenih beljakovin našli pot v tanko črevo, kar potencialno upočasni absorpcijo drugih dragocenih hranil. To naj bi povzročalo prebavne težave in vodilo do občutka utrujenosti in lenobnosti.

Prebavne težave so del vzdržljivostnega športa. Je res kriv gluten?

Eden od razlogov za izogibanje glutenu je, da lahko potencialno sproži vnetje v črevesju, kar vodi do neprijetnih simptomov, ki v končni fazi vplivajo na kakovost treninga. A tega ni mogoče dokazati za ljudi brez celiakije, je pa privlačna strategije za prodajo kolesarjem. Ocenjuje se namreč, da ima prebavne težave približno 70 odstotkov vzdržljivostnih športnikov, ki tekmujejo na rekreativni ravni.

Za prebavne težave je enostavno obsoditi gluten ali mleko. Vendar obstajajo tudi druge razlage. Dolgi in intenzivni kolesarski vožnji smo kos le z večjo količino ogljikovih hidratov. A transport sladkorja v kri je omejen in če ga zaužijemo preveč, ostane v prebavilih. Vse skupaj začini še intenzivnost vadbe, zaradi katere se preusmeri pretok krvi iz prebavnega sistema v mišice. In to to je lahko razlog za prebavne težave.

Ali brezglutenska dieta pomaga športnikom ali je to še ena muha?

Za odgovor na to vprašanje so Liz in sodelavci na Univerzi v Koloradu opravili zanimivo študijo. Kolesarjem so sedem dni stregli brezglutensko in sedem dni običajno prehrano. Vsi obroki so bili pripravljeni, tako udeleženci niso vedeli, ali uživajo gluten ali ne. Rezultati niso pokazali razlik v vzdržljivosti, prebavnih težavah in vnetjih.

V doslej opravljenih raziskavah se je pozitiven vpliv brezglutenske diete izkazal le kot učinek placeba. Kar je seveda bolje kot nič, saj šteje vsak vat, kajne?

A bolj smiselno se je držati prehranskih nasvetov, ki temeljijo na kliničnih dokazih, kot verjeti anekdotam, četudi iz ust profesionalnih športnikov. Kot je povedal Tim Podlogar, vrhunski športniki na nek način nehote zavajajo javnost ali dajejo celo lažne informacije, da jih ostali posnemajo. Kaj počnejo v resnici, ne vemo.

Manj glutena, manj kilogramov?

Pogoste so trditve o hujšanju s pomočjo brezglutenske diete, a to je le stranski učinek črtanja mnogih živil iz prehrane. Če smo si prej pogosto privoščili kos torte, piškot tu in tam ter na poti domov v pekarni kupili rogljiček, to na brezglutenski dieti ni več dovoljeno. Z izločanjem glutena se izognemo tudi predelani, mastni in sladki hrani. Hkrati smo bolj pozorni na to, kaj vse vnesemo v usta. In prav to pripomore do nižje številke številke na tehtnici. Ne gluten!

Nič ni narobe, če se poslužujemo diete brez glutena, vendar za mnoge ljudi to preprosto ni potrebno. Dieti sledimo le, če se ob njej dobro počutimo. Pomembno je skrbno načrtovanje, sicer nas lahko doleti pomanjkanje hranil in energije. Za vsakega kolesarja je pomembno, da zaužije dovolj kakovostnih ogljikovih hidratov, ki so glavno gorivo za poganjanje pedal.

Brezglutenska dieta pa pomeni izključevanje testenin na osnovi pšenice, mnogih energijskih ploščic, kruha, … Zato je potrebno vse, kar izključite iz prehrane, tudi pametno nadomestiti, kar pa ni vedno enostavno. Preden se odličimo za to potezo raje dvakrat dobro premislimo, če za našimi težavami res stoji gluten.

Komentarji

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik? Ustvari račun.