Resnica o rastlinskih napitkih

Resnica o rastlinskih napitkih

Še nedolgo nazaj smo na trgovskih policah lahko izbirali le med posnetim in polnomastnim mlekom. Kasneje so na trg prišli tudi izdelki z dodanimi vitamini in minerali, brez laktoze ali povsem obrani maščobe. Svoj čas slave je imelo tudi kozje mleko. A ti časi so minili. Zdaj so tu rastlinski napitki.

Pixabay

Zaradi zdravstvenih, etičnih in okoljevarstvenih razlogov, ali pač le zaradi modne muhe, so čedalje bolj priljubljeni alternativni načini prehranjevanja, ki izključujejo mleko in mlečne izdelke. In kjer je povpraševanje se najde tudi ponudba, zato že praktično vsaka trava ali orešček obstajajo tudi v obliki »mleka«. Ampak …

Rastlinsko »mleko« ni mleko

Po definiciji je mleko pridobljeno z molžo krav in je brez dodatkov. Če je mleko pridobljeno od druge živali, mora biti to navedeno v imenu (ovčje, kozje mleko …). Ovseno, riževo, sojino ali mandljevo mleko torej ne obstajajo. To so rastlinski napitki, ki se od mleka bistveno razlikujejo tudi po sestavi hranil. Zato težko rečemo, da gre za nadomestke mleka.

Za lažjo predstavo smo pet vrst rastlinskih napitkov primerjali s pol posnetim Alpskim mlekom. Ne zato, ker bi nam bilo najljubše (proizvajalec ni oglaševalec na Rundi), ampak zaradi široke uporabe. Za primerjavo z rastlinskimi napitki bi lahko izbrali katerokoli pol posneto mleko, tudi najcenejše, saj so izdelki po sestavi enaki. V galeriji si lahko ogledate sestavine izbranih napitkov (klik na sličico).

 

 

 

Ovseni napitek, Bio Zone

Bio rižev napitek, Scotti

Mandljev napitek, Alpro

Sojin napitek, Valsoia

Kokosov napitek s kalcijem, Dream

Pol posneto Alpsko mleko, 1,5 % m.m., Ljubljanske mlekarne

Energijska vrednost (kcal/100 ml)

39

61

13

43

52

46

Maščobe (g/100 ml)

1,4

0,9

1,1

1,8

1,1

1,5

Od tega nasičene maščobe (g/100 ml)

0,2

0,2

0,1

0,2

0,8

0,9

Ogljikovi hidrati (g/100 ml)

5,2

13,1

0,1

3,3

10,1

4,7

Sladkorji (g/100 ml)

4,3

8,5

0,1

2,8

7,3

4,7

Beljakovine (g/100 ml)

1

0,2

0,4

3,3

0,2

3,3

Sol (g/100ml)

0,09

0,1

0,13

0,17

0,13

0,1

Cena (EUR/100ml)

1,59

1,99

2,99

1,59

2,69

1,14

Mleko, zmagovalec za regeneracijo

Na prvi pogled razlika med mlekom in rastlinskimi napitki ni očitna. Imajo celo nekaj manj nasičenih maščob, a jih niti pol posneto kravje mleko ne vsebuje v tolikšni količini, da bi nas moralo skrbeti. Bistvena razlika je v vsebnosti beljakovin. Le sojin napitek se lahko kosa s kravjim mlekom. Res je, da oba vsebujeta enako količino, a se pri izgradnji mišične mase sirotkine beljakovine v kravjem mleku izkažejo veliko bolje.

Rastlinski napitki so pretežno le vir ogljikovih hidratov, česar se moramo zavedati pri načrtovanju obrokov. Kosmiči, zaliti z ovsenim ali riževim mlekom, bodo pretežno zgolj vir ogljikovih hidratov.

Rastlinski napitki so lahko primerni pred telesno dejavnostjo, saj nas oskrbijo z viri hitre energije, hkrati pa ne obremenjujejo prebave. Po vadbi pa si je bolje privoščiti čokoladno mleko – s pravim kravjim mlekom!

Malo muzike za veliko denarja?

Vprašati se moramo, če rastlinski napitki s svojo sestavo res upravičijo svojo ceno. Med izbranimi najbolj izstopa rastlinski napitek z mandlji z izrazito nizko energijsko vrednostjo ter osiromašen ogljikovih hidratov in beljakovin. Vrh dosega le po ceni. 2,99 evra za en liter?

Pogled na embalažo razkrije, da so med sestavinami mandljevega napitka voda in le 2 odstotka mandljev. Ob tem pa še trikalcijev fosfat, morska sol, stabilizatorji (gumi iz zrn rožičevca in gelanski gumi), emulgatorji (sončnični lecitin) in vitamini riboflavin (B2), B12, E in D2. Vsebuje lahko sledove lešnikov. Torej ne kupimo le vode, ampak še celo paleto dodatkov. Da, dodanih je tudi nekaj vitaminov, a da bi z napitkom upravičili ceno, bi morala biti njihova doza res konjska.

Naj vas embalaža ne zavede!

Proizvajalci skušajo pridobiti kupce z napisi bio, eko ali organsko, čimerkoli, kar povezujemo z naravnim. Živila kot so soja, mandlji, kokos ali oves so res lahko pridelana ekološko, a niso edina sestavina. Vsi rastlinski napitki v največji meri vsebujejo vodo, manjši delež rastlinskega zvarka in še kup dodatkov, ki poskrbijo, da napitke sploh spravimo po grlu.

Mnogi bi odgovorili z očitkom, da je kravje mleko še slabše, češ da krave pitajo z antibiotiki in rastnimi faktorji, ki preidejo v mleko. A k sreči je zakonodaja na tem področju dovolj stroga, da se tako oporečno mleko ne more znajti na trgu. In drugič, če bi bilo mleko res polno rastnih faktorjev, bi bilo med bodibilderji bolj priljubljeno od piščanca.

Kaj so prednosti rastlinskih napitkov?

Bistvena prednost rastlinskih napitkov je daljša obstojnost, zato so lahko primerni za deserte ali riževe ploščice, ki jih dalj časa hranimo na sobni temperaturi. Tako odpade bojazen, da bi se pri 40 °C skisale.

Nekateri napitki lahko prispevajo tudi čudovito aromo. Pomislite, riževe ploščice s pridihom kokosa? Ne bi bilo slabo, kajne? A pri tem moramo paziti, kateri napitek uporabimo, saj lahko naredimo več škode kot koristi. Ni slučaj, da ljudje potrebujejo kar nekaj časa, da se navadijo na okus kave z riževim ali sojinim mlekom … če sploh se.

Čeprav so rastlinski napitki po sestavi precej drugačni od navadnega kravjega mleka, to ne pomeni, da so neprimerni za športnike. Lahko so odlična popestritev jedilnika, a ne kot alternativa kravjemu mleku. Razen v primeru alergije ali drugih utemeljenih zdravstvenih težav, zaradi katerih ne smemo uživati mleka.

 

Komentarji

Najbolj všečkan komentar

Erika Jesenko4. 5. 2020 ob 16:53

Ovseni kosmiči so na sploh eno tako hvaležno živilo... uporabimo jih lahko praktično kjerkoli (od kaše, kruha, napitkov, polpetov...) in povsod se odlično izkažejo :)
Glede prehranskih lastnosti so pa sploh 👌👌👌

Več (+2)

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.