Novi znak KZS razburja

Dve črti in en polkrog predstavljajo Triglav, kolesarja in kolo. Slovenski ljubitelji kolesarstva se večinoma strinjajo: znak so sprejeli slabo. Tako torej glas ljudstva. Za mnenje sem povprašal še strokovnjaka.

Novi predsednik Kolesarske zveze Slovenije Pavel Marđonović je že v intervjuju za Rundo napovedal prenovo celostne grafične podobe in spletne strani. Nov znak so v soboto prvič predstavili na Večeru zvezd in ni trajalo dolgo, da se je na družabnih omrežjih ter med memerji in vplivneži vsul plaz kritik. Poiskal sem znake drugih kolesarskih zvez in povprašal za mnenji o znaku KZS profesorja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Romana Ražmana ter grafičnega oblikovalca Uroša Škaperja?

Se spomniš slovenskega jina in janga?

Prejšnji znak Kolesarske zveze Slovenije je imel že dolgo brado in verjetno res ni bil več primeren za tretje desetletje 21. stoletja, a še bolj potrebuje prenovo spletna stran, ki je v teku in naj bi bila končana zdaj-zdaj. Nazadnje se je logotip neformalno – če se pošalim – spremenil lani, po zmagi Primoža Rogliča na Vuelti, ko sta dva Slovenca zmagala na dveh tretjinah vseh tritedenskih dirk.

Grozno opazen rumeno-rdeči krog z začetnicama TP in PR je verjetno našel vzor v znaku jina in janga, z njim pa se je KZS predstavljala na družabnih omrežjih. Kričeči hommage slovenskima zvezdnikoma je bil, zanimivo, sodeč po odzivih na družabnih omrežjih sprejet pozitivno, čeprav je bil po vseh kriterijih estetike grozen in morda ni ravno sporočal tega, kar naj bi sporočala zveza vseh kolesarjev.

Novi znak KZS pa je mnoge najprej spomnil na znak NLB. Laikov ni prepričala razlaga geneze, torej razvoja znaka iz piktogramov, ki predstavljajo Triglav, kolo in človeka-kolesarja. Od Triglava sta ostali dve poševni vzporedni črti, od kolesarja nogi v nenavadnem položaju, od kolesa pa polovica kroga. Morda je težava tudi v tem, da KZS znaka ni predstavila skupaj z napisom Kolesarska zveza Slovenije ali Slovenia Cycling, brez katerih je znak praktično nemogoče povezati s kolesarstvom oziroma zvezo, ki bdi nad organizacijo tega športa.

Neuspešen poskus drznosti

Roman Ražman, docent na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, pa tudi navdušen cestni kolesar, me za začetek opozori, da pravzaprav ne gre za logotip, kakor laično narobe prevajamo besedo logo. Logotip je namreč grafični element, sestavljen iz črk in mu rečemo tudi besedni znak. V tem primeru pa gre za slikovni znak.

Ker ni videl ostalih aplikacij vizualne identitete, ki bi znak postavile v kontekst, njegovo mnenje temelji izključno na videnem znaku kot osnovnem gradniku vizualne identitete ter ne govori o identitetnem sistemu, ki morda ne deluje najbolje. A ko je znak prvič videl na družabnih omrežjih je bil njegov prvi vtis, da je »šibek, siromašen, neustrezen«.

Po njegovem mnenju sta glavni težavi tako sporočilnost kot likovnost: »Znak je nekompakten in daje vtis, da razpada. Opazna je likovna neuravnoteženost med levo in desno stranjo, a moj glavni očitek je, da je vizualno oster, s čimer vzbuja neprijetne asociacije. Odrezana krožnica boleče asociira na zlomljeno, nepopolno kolo.« Zaradi tega po njegovem mnenju znak nima ustrezne čustvene vrednosti, oziroma pri njem pogreša pozitivno konotacijo ter uporabi izraz, da je »nekolesarski«.

»Razumem, da so avtorji želeli ustvariti drzen in moderen znak, ampak s poševnimi črtami so vključili Triglav na ne najbolj duhovit način, kar ni ravno drzno.« Ob tem mimogrede spomni na pred kratkim izdano knjigo Arhiv Triglav, v kateri je oblikovalec Emil Kozole zbral tristo znakov s Triglavom kot simbolom slovenstva. In še zdaleč ni vključil vseh.

Je prednost lahko to, da je novi znak Kolesarske zveze Slovenije zapomnljiv? »Izvedba je enostavna, zato si ga zapomnimo. Potem ko sem ga videl enkrat, bi ga že znal narisat. Vendar nisem prepričan, da je to dovolj močna kakovost, da bi odtehtala ostale pomanjkljivosti,« zaključi docent Ražman, ki predava tudi pri predmetu oblikovanje vizualnih komunikacij.

Se je preveč mudilo?

Podobno mnenje ima Uroš Škaper, grafični oblikovalec, glavna sila kolesarskega podkasta Kofirajd in mož, ki že nekaj časa uspešno skrbi za oblikovanje izdelkov Primoža Rogliča. Za začetek ga vprašam, kaj je močna točka novega znaka: »O tem razmišljam odkar sva se dogovorila za pogovor. Všeč mi je, da je preprost. Ampak je preveč preprost in to je največja težava. Razmišljal sem, da bi bil v kakem drugem okolju in času sprejet bolje kot tukaj in zdaj. Tako pa imam občutek, da znak ne ve kaj bi počel sam s seboj.«

Uroš meni, da je bila neprimerna tudi komunikacija predstavitve nove celostne grafične podobe, glede na to, da spletna stran KZS še vedno funkcionira v stari podobi, sicer zdaj z novim znakom. Kot nekdo, ki se redno ukvarja z grafičnim oblikovanjem, pozna vse praktične izzive in pasti pri tem delu, ki terja svoj čas za razvoj ideje: »Občutek imam, da je imel nekdo za to le dan ali dva časa, da je bil torej znak narejen zelo na hitro. Obenem ni videti, da bi delo zaključili. Ko gledam znak, se mi porajata asociaciji na kratici IPP ali IID. Na Večeru zvezd so skušali vključiti znak v uvodno animacijo in s tega vidika sam po sebi, kot vizualni element sicer stoji, a ne pove in predstavlja tega, kar bi moral. Zato rešitev ne deluje.«

Uroša spomnim na znak avstralske kolesarske zveze AusCycling, ki je po svoje nekoliko podoben. »Ta logo tudi ni briljanten, ampak, roko na srce, vseeno je bolj smiseln,« pravi in opozori na zmedo zaradi pogostih sprememb podobe modro-zelenih dresov, ki se povsem razlikujejo od slovenskih simbolov.  A tu sva že pri drugi temi. In še pri tretji: »Ljudje so opozarjali, da ima KZS veliko drugih težav, kot je celostna grafična podoba. S čimer bi se strinjal. Tudi prejšnji znak ni bil presežek, ampak je opravljal svojo sporočilno funkcijo. Novi pa je ne. Sam tega ne bi dal od sebe.«

Čustven odziv javnosti

Uroš je opazil, da se je znak pojavil tudi na Facebook skupini Grafični oblikovalci, kjer se najde tudi kako pozitivno mnenje, a v veliki manjšini. Bolj ga preseneča slab odziv tistega dela laične javnosti, ki se jih v običajnem življenju oblikovanje ne dotakne: »Ljudje, ki so običajno zadovoljni z oblačili iz kake od verig prodajaln, ki oblikovno, roko na srce, niso superiorni izdelki, so se v tem primeru nekako čutili dolžne izraziti svoje mnenje, kar je zanimivo.«

Lahko ob tem sklepava, da ljudje, tudi zaradi uspehov slovenskih kolesarjev, bolj čustveno kot doslej spremljajo tudi podobo Kolesarske zveze Slovenije? Takšno spoznanje bi vendarle pomenilo nekaj pozitivnega. »Lahko bi rekel, da si vsi uspehi zaslužijo dostojno predstavitev,« reče Uroš in se ob vprašanju »kaj pa zdaj« nasmehne: »Mislim, da bomo morali s tem živet in ga nekaj časa gledat.«

Kakšni so znaki drugih kolesarskih zvez?

Poiskal sem znake zvez držav, ki v moški razvrstitvi na Ucijevi lestvici zasedajo prvih dvajset mest. Pri večini se pojavljata kolo ali kolesar, nekatere stavijo na logotip, za mnoge pa bi tudi le s težavo ugotovili, da so znaki kolesarskih zvez.

Komentarji

Ni za pohvalit, ni grd, ne asociira na kolesarstvo, ne izstopa in čez 2 tedna bomo na to že pozabili. Bolj kot znak je po mojem mnenju (še vedno) moteče to, da ni interesa, da bi poenotili barvne kombinacije za vse športe oz. športnike, ki predstavljajo Slovenijo.

Najprej na kar pomislim🤔,ko vidim tole,me nekako spomni na logotip Ljubljanske Banke,še iz časov nekdanje Jugoslavije

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik? Ustvari račun.