Idaho stop: kolesarji smejo skozi rdečo

Pravilo Idaho stop želijo uvesti tudi v Koloradu. To pomeni, da pred znakom stop kolesarjem ni treba povsem ustaviti, pri rdeči luči pa morajo sicer ustaviti, a lahko nadaljujejo, če je pot prosta.

Pixabay

Tako za kolesarje znak stop velja kot znak za odvzem prednosti, rdeča luč pa kot znak stop. Pravilo velja v osmih ameriških zveznih državah, a ne v vseh enako, saj je le v Idahu, Arkansasu in Oklahomi dovoljeno kolesarjem prevoziti tudi rdečo luč. V Koloradu velja pravilo od leta 2018 opcijsko, odvisno od volje lokalnih oblasti. Seveda si ga želijo uzakoniti po vsej državi in glede tega je zadnja leta potekala žolčna debata. Jasno, proti so vozniki avtomobilov in republikanci. Zdaj je predlog zakona vendarle prišel do senata in je verjetno pred sprejemom – večino imajo v senatu demokrati.

Verjeli ali ne: nesreč je celo manj

»Mislijo, da so glavni na cesti,« je besnela gospa iz svojega avtomobila v tem posnetku. »To je sranje … ker imajo … kolesarji imajo očitno več pravic kot mi, avtomobili,« je krilila. »To je to … samo velika prevara.« Seveda pa jo tudi skrbi za kolesarje: »Umirali bodo. Ker niso dovolj pozorni.«

Pravilo so leta 1982 prvi uveljavili v zvezni državi Idaho, a sprva je veljalo samo, da smejo kolesarji prevoziti znak stop, ne da bi pred njim popolnoma ustavili. Od leta 2006 pa lahko prevozijo rdečo luč, a se morajo ustaviti in prepričati, da imajo prosto pot, kot to velja za avtomobile.

Študije so pokazale, da se je po sprejemu pravila število nesreč z udeležbo kolesarjev v križiščih celo zmanjšalo. Študija iz leta 2010 kaže, da se je v mestu Idaho število poškodb kolesarjev leto dni po sprejetju novega zakona zmanjšalo za 14,5 odstotka. V primerjavi z drugim najvarnejšim mestom za kolesarje v tej študiji (Sacramento) je bilo poškodb med kolesarji za 30,4 odstotka manj. V zaključku so zavrnili predpostavko, da ustavljanje izboljša varnost kolesarjev in zapisali, da je sprostitev pravil ustavljanja najhitrejši in stroškovno najučinkovitejši ukrep za spodbujanje kolesarjenja in varnost kolesarjev.

Kolesarji niso idioti

Podobno je pokazalo štetje nesreč kolesarjev v zvezni državi Delaware pred sprejemom pravila Idaho stop (30 mesecev med letoma 2014 in 2017) in po sprejemu (enako obdobje med 2017 in 2020). Število nesreč z udeležbo kolesarjev v križiščih se je zmanjšalo za 23 odstotkov, vseh nesreč z udeležbo kolesarjev pa je bilo 8 odstotkov manj. Pravilo Idaho stop sicer v tej zvezni državi velja samo pri znaku stop in ne tudi pri rdeči luči.

Pri Bike Delaware (zagovornik varnega, priročnega in zabavnega kolesarjenje ter hoje) so zapisali, da so zaradi novega pravila kolesarji v križiščih bolj vidni in manj časa izpostavljeni nevarnosti. Človekov vid se naj bi namreč razvil tako, da bolje zaznamo premikajoče se objekte. Ker križišča zapustijo prej, pa so kolesarji tudi manj časa izpostavljeni nevarnostim v križiščih.

Catherine Marie Caverly Silva z Univerze v Washingtonu pa je napisala 267 strani dolgo študijo o navadah ustavljanja kolesarjev v Chicagu. Ugotovila je, da se tudi v mestu v Illinoisu, kjer ne velja pravilo Idaho stop, kolesarji poslužujejo univerzalne delinkventne prometne prakse in vseeno ne ustavljajo pred znaki stop in rdečimi lučmi. Ugotovila pa je tudi, da kršijo zakon previdno, torej v skladu s pravilom Idaho stop: prepričajo se, da je pot preprosta.

Povedano drugače: kolesarji niso nori.

V Franciji po francosko, v Sloveniji po balkansko

Po novem zakonu bodo morali kolesarji v Koloradu torej pred rdečo lučjo ustaviti in se prepričati, da je prečkanje varno, pred znakom stop pa upočasniti do hitrosti 10 milj na uro – to se mi zdi sicer kar visoka hitrost, v evropskih razmerah verjetno celo samomorilska. Pri tem pričakujejo kvečjemu manj nesreč, zagotovo pa ne več – to se je že potrdilo v mnogih mestih, kjer so pravilo že uveljavili.

Ker novo pravilo olajša vožnjo in omogoči hitrejše premike brez nadležnega čakanja pred rdečo lučjo, če za to ni nobene potrebe, postane kolesarjenje bolj atraktivna oblika mobilnosti. To spodbudi več ljudi, da izberejo kolo, in s tem se po principu manj avtomobilov, manj nesreč, izboljša tudi splošna varnost na cesti.

Lahko si predstavljaš bes slovenskih voznikov, če bi kaj takega sprejeli tudi na Slovenskem, kjer je bil cirkus že zaradi možnosti zavijanja desno pri rdeči luči, če je to dovoljeno s prometnim znakom. Na podoben način kot v Ameriki, so se lotili zadeve v Franciji, kjer je kolesarjenem že dovoljeno prevoziti rdečo luč, a to velja le v T-križiščih, torej če se ne prečka ceste z desne in pri zavijanju desno. Oziroma če to dovoljuje prometni znak na semaforju Že leta 2015 je BBC poročal o 1800 takšnih križiščih v Parizu.

Seveda so se Francozi delali Francoze že prej in rdeče luči upoštevali približno toliko kot slovenski kolesarji. Zdaj imajo Francozi skrb manj, ker so pozorni samo še na promet, ne pa tudi na prežeče može in žene postave.

Kaj pa ti misliš? Se ti zdi Idaho stop dobra zamisel?

Komentarji

miran
2. 3. 2022 07:09:39

Za mene ne igra vloge. Če je fraj in pregledno, niti pomislim ne, da bi ustavil pri stop znaku. Še sploh pa ne če je ta na kolesarski stezi, to je pa sploh neumnost prve klase.

Matej Zalar
3. 3. 2022 07:59:51

Kaj pa pri rdeči luči? :)

miran
3. 3. 2022 11:15:37

Semaforji pa niso več moderni odkar imamo rondoje. Vsaj tam, kjer se jaz vozim, praktično ni nobenega, kjer pa je kakšen, grem pa raje po kaki alternativni cesti. Edino ena izjema je. Na eni točki je treba prečkati obvoznico, če hočeš priti do kolesarske steze in tam je prehod za pešce in semafor, na katerem dobiš zeleno samo, če pritisneš gumb in počakaš pol minute na interval. Ni osnovnih pogojev, da bi se pred tem semaforjem ustavil, odpel, stopil dol, se kot pingvin primajal do stebra in nato okoli njega (gumb je na drugi strani, ker je primarno namenjen pešcem, ki pridejo s tiste strani), potem čakal kot bedak in na koncu nerodno speljal s tistega pločnika na zebro, se v petem poskusu končno uspel vpeti nazaj in pri tem upal, da se ne bom slučajno po nerodnosti zložil po tleh. Vse to seveda brez da bi v tem času mimo pripeljal kak avto, ker tista obvoznica je večino časa sama sebi namen in vidi en avto vsakih deset minut.

Matej Zalar
4. 3. 2022 08:52:20

Ha! Hotel sem omeniti v članku, da lahko do poškodbe zaradi ustavljanja na nulo pride že zato, ker ne moreš odpet noge s pedala.

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.