Borut Fonda o delu z UAE Emirates

Le vprašanje časa je bilo, kdaj bo katera od ekipe svetovne serije k sodelovanju povabila Radovljičana, ki se je uveljavil kot eden največjih strokovnjakov na področju bike fittinga. Dr. Boruta Fondo smo obiskali v njegovih prostorih v Radovljici.

Tit Košir

Razgled iz znanstvenega laboratorija Absolute Black za bike-fitting v Radovljici ne bi mogel biti bolj slovenski: trobojnica in Triglav v ozadju. V enem kotu pisarne kavč, v drugem delovna miza z dvema velikima zaslonoma. Sredi prostora stoji dvižna platforma s trenažerjem, na stenah šest kamer. V tem prostoru dr. Borut Fonda sprejema kolesarje z vsega sveta. Nanj se obrnejo mnogi profesionalci ekip World Team, katerih imen zaradi njihovih sponzorskih omejitev ne sme javno razkriti. Od letos pa v okviru podjetja Absolute Black, kjer v razvoju deluje kot glavni znanstvenik, uradno optimizira položaj kolesarjev ekipi UAE Emirates.

Optimizacija na dveh ravneh: kolesarja in tehnike

Angleško družinsko podjetje Absolute Black je zaslovelo kot največji proizvajalec ovalnih verižnikov, v zadnjem času pa se ukvarjajo tudi z zapleteno in dolgotrajno pripravo verig – tudi za profesionalne ekipe. Članek o postopku odstranjevanja tovarniško nanešene zaščite in nanosu posebnega voska bomo še objavili, za zdaj naj zapišem samo, da verige pripravlja Borut Fonda. Uporablja jih sedem ekip World Toura, ki jih ne sme imenovati – z izjemo UAE Emirates.

Partnerstvo z ekipo, ki se pohvali z enim najvišjih proračunov, so torej sklenili na dveh ravneh. Fonda skrbi za optimizacijo v zvezi z biomehaniko ter nastavitev položaja na kolesu, obenem pa je Absolute Black uradni sponzor ekipe za maziva oziroma pripravo verig. Z zadovoljstvom pove, da v ekipi kažejo zanimanje tudi za ovalne zobnike, a letos sodelovanje na tem področju zaradi sponzorske pogodbe s Campagnolom še ni mogoče.

Prvič z ekipo že lani v Benidormu

Z Borutom se poznava iz časov, ko je bil še nadobudni mladi tekmovalec v krosu. Med študijem ga je pritegnila znanost. Doktoriral je na Univerzi v Birminghamu, kjer se je ukvarjal z biomehaniko, motorično kontrolo in ergonomijo med kolesarjenjem.

V Sloveniji je raziskovalno delo na področju biomehanike kolesarjenja nadaljeval na Univerzi na Primorskem, kjer še vedno občasno predava študentom, obenem pa je delal v podjetju Znanost v kolesarstvu. Razvili so metodo nastavljanja položaja na kolesu z merjenjem sil na pedalih Forped, ki so plod lastnega razvoja. V kombinaciji s sistemom STT za spremljanje kinematike oziroma gibanja kolesarja jih uporablja za bike fitting tudi zdaj, ko samostojno deluje v okviru Absolute Black.

Na Slovenskem se ob uspehih radi sprašujemo kdo je komu kaj zrihtal in seveda se pojavljajo tudi namigovanja, da je Borut Fonda začel sodelovati z UAE Emirates po zaslugi športnega direktorja Andreja Hauptmana. Toda strokovnjaku z bogatimi izkušnjami ni treba ničesar rihtati. K sodelovanju pri optimizaciji nastavitev položaja kolesarjev ga je povabil glavni zdravnik UAE Emirates Jeroen Swart.

Z ekipo se je sredi lanskega decembra prvič srečal na pripravah v Benidormu, kjer je hitro pridobil zaupanje vodstva in kolesarjev. »Ko so spoznali moj način dela, so zelo hitro ugotovili, da imamo premalo časa za preveč ljudi,« je povedal. »Zato so kolesarji, ki živijo v bližini, prišli na nastavitve v Radovljico, trikrat pa sem šel tudi na testiranja na velodromu, kjer smo v sodelovanju z Larsom Teutenbergom optimizirali aerodinamiko.«

Novinec v ekipi je Joe Dombrowski

Novinec v ekipi je Joe Dombrowski osebni arhiv

Pridobiti zaupanje nezaupljivih kolesarjev

Kolesarstvo še vedno prežemajo tradicionalna prepričanja, skoraj dogme. Marsikateri, sploh bolj izkušeni kolesarji, veljajo za muhaste in prepričane v svoj prav. Javna skrivnost so primeri tistih, ki določeno nastavitev po bike fittingu raje vrnejo na prvotno stanje, ki so ga vajeni že od mladinskih let. A Fonda opozori, da na področju optimizacije položaja na kolesu žal deluje veliko šarlatanov, zato je nezaupljivost kolesarjev po svoje razumljiva.

»Profesionalci niso muhasti, so zelo dojemljivi … oziroma si želijo biti boljši, saj je na koncu koncev to njihov posel.«

In kako je pridobil njihovo zaupanje? »Moj pristop je morda nekoliko poseben, saj morajo kolesarji sami izkazati željo po spremembah. Pokažem jim svoj način dela, saj morajo sodelovanje začutiti, videti, razumeti. Tu pridejo morda do izraza moje pedagoške izkušnje z univerze, saj znam delo jasno predstaviti, velikokrat tudi grafično.«

Toda kolesarjev ni moril z dolgoveznim predavanjem v hotelski sejni dvorani, ampak so si lahko delo ogledali v praksi. Začel je z novinci v klubu, a pri odprtih vratih, tako da so si lahko postopek ogledali tudi starejši kolesarji. V hotelu se je kmalu razširil glas, da dela drugače kot so bili vajeni in na lepem je začelo zmanjkovati časa za vse.

 

Biomehanikova oprema na poti

Na drugi konec Evrope je moral večkrat spraviti tudi svojo merilno opremo, a mu to ni povzročalo težav. »Imam zelo velike potovalke. Delo s profesionalno ekipo je z vidika opreme zelo enostavno, ker potrebujem samo svojo merilno opremo, ki jo k sreči spravim v dve veliki torbi.« S seboj ima šest infrardečih kamer, ki beležijo položaj označevalcev na kolesarjevem telesu in s tem njegovo gibanje ter seveda pedala, ki jih nosi v osebni prtljagi. Kamere namesti na tripode, visoke dva metra in pol. V Španijo so mu jih pripeljali z avtom.
Na pripravah je sodeloval z enim ali dvema mehanikoma, ki se ukvarjata z nastavljanjem kolesa, tako da mu orodja sploh ni treba prijeti v roko. Pri opremi so seveda omejeni na sponzorske izdelke, a je ekipni tovornjak odlično založen z različnimi modeli sedežev ter različno dolgimi sedežnimi oporami in gonilkami.

Tudi svetovni prvaki delajo napake

Predstava, da kolesarji na najvišji ravni ne delajo ponavljajočih napak, ki jih lahko stanejo vrhunskih rezultatov, je zgrešena, kar potrdi tudi Fonda in spet opozori na tradicijo: »Neki vzorci, od gibanja do vedenja in na splošno dirkanja, so rezultat tega, kar se je delalo skozi leta. Ineos oziroma Sky je bil prvi, ki je začel razbijati tradicijo. Slišim, da je letos koncept dela popolnoma spremenil tudi Bahrain-McLaren. Izstopili so iz svojih okvirjev in bolj začeli zaupati stroki.«

Za primer kolesarja, ki ne mara sprememb in je pozoren na vsak milimeter, navede Alexandra Kristoffa. Fonda je ugotovil, da bi mu bolj ustrezale krajše gonilke in sčasoma ga je skozi pogovor navedel do tega, da je Kristoff sam predlagal spremembo. V pravilnost odločitve se je lahko prepričal tudi na podlagi številk z meritev in zdaj je menda zelo zadovoljen.

Na pripravah se je Fonda srečal tudi z nekdanjim svetovnim prvakom iz leta 2013 Ruijem Costo, ki se je v zadnjih letih izgubil in v sezono vstopil kot mož, ki je zadnjič zmagal februarja leta 2017. Borut Fonda je ugotovil, da bi pomagala temeljita sprememba načina pedaliranja. Toda v pogovoru je bil takten. Svetovnemu prvaku se pač ne reče naravnost, da že vse življenje goni napak. Do tega spoznanja je prišel sam: »Prosil sem ga za uslugo, da na naslednjem treningu pedalira na način, ki ga predlagam, in da bova potem skupaj poiskala pravo pot. Vrnil se je navdušen.«

Costa je letos zmagal že prvič, ko si je na dres pripel štartno številko, v prvi etapi Na Dirki po Savdski Arabiji.

Kolesa za kronometer nastavijo na velodromu

Postopek nastavitev je še nekoliko bolj zapleten in predvsem dolgotrajnejši, ko se vplete strokovnjak za aerodinamiko. Pri UAE Emirates sodeluje Fonda z nemškim inženirjem Larsom Teutenbergom, s katerim imata zelo podoben pogled na bike fitting. Za Teutenbergom je sicer impresivna kariera. Na nemškem državnem prvenstvu v kronometru je bil srebrn in dvakrat bronast, in to v konkurenci z Bertom Grabschem, Tonyjem Martinom, Nikiasom Arndtom. Trikrat je postavil še svetovni rekord v vožnji na eno uro po pravilih IHPVA (Mednarodna zveza za vozila na človeški pogon), kjer je ključen dejavnik aerodinamika.

Testiranje se izvaja na velodromu, kjer kolesarjem merijo čas pri določeni moči. Običajno vozijo s hitrostjo okoli 45 do 50 km/h. Optimalen položaj sedeža Fonda določi že prej, meritve na velodromu pa so namenjene predvsem optimizaciji nastavitev krmila oziroma postavitve rok in glave. Pri tem se ne morejo zanašati na univerzalne rešitve, saj so nastavitve odvisne od vsakega posameznika.

osebni arhiv

Nastavitev, ki prinese med vožnjo na pisti najboljše rezultate, potem Fonda s svojo merilno opremo preveri na trenažerju, pri čemer je pozoren na učinkovitost oziroma izkoristek pri poganjanju. Vemo, da je aerodinamičen položaj hiter samo toliko, kolikor kolesarju omogoča izkoristiti njegovo moč. Če se učinkovitost bistveno poslabša, položaj spremenijo, osnovni namen pa je ugotoviti pravo razmerje med aerodinamično in biomehansko učinkovitostjo.

Milimetri, ki odločajo o metrih

Specialisti za vožnjo na čas slovijo kot natančni kolesarji, ki so pozorni na vsako podrobnost. Borut Fonda to potrjuje in izpostavi natančno delo z mladim danskim kolesarjem Mikkelom Bjergom. Trikratni svetovni prvak v kronometru v kategoriji pod 23 let je letos prestopil med elito in med drugim drži za Victorjem Campenaertsom, Bradleyjem Wigginsom in Martinom Toftom Madsenom tretji najboljši rezultat v vožnji na eno uro.

»Dobesedno je nor na številke, pozna jih na pamet, aktivno se vključuje v nastavitve in vse ga zanima. Tudi letos namerava postavljati rekord na eno uro. Pri tem odloča vsak meter, četudi ga bomo mogoče lovili na račun udobja,« je povedal Fonda, ki ima torej priložnost sodelovati pri postavljanju svetovnega rekorda.

Ob tem izpostavi, da so še bolj natančni kolesarji, ki prihajajo z velodroma: »Bolj se zavedajo pomena optimizacij, ne samo drže, ampak tudi tehnike, štarta in taktike. Zakaj? Ker so dirkali v nadzorovanih pogojih, kjer so meritve zelo preproste. Meri se čas na določeni razdalji. Kaj boš naredil, da boš hitrejši? Zato so velikokrat pred znanostjo, ker so do zaključkov prišli po principu trial and error oziroma poskusov. Primer? Namestijo ožjo verigo. Midva se temu lahko smejeva, ampak na 4000 metrov dolgem kronometru so povprečne moči in hitrosti tako visoke, da lahko šteje vsak las.«

Letos druga najuspešnejša ekipa World Toura

V enem dnevu trdega dela na velodromu lahko nastavijo položaj največ trem kolesarjem, ob čemer sem se kot varčen človek takoj vprašal o stroških. »Delam z ekipo, ki ima visok proračun,« zadovoljno pove Fonda in omeni, da od letošnje sezone športni direktor Allan Piper sam razpolaga z delom ekipnega proračuna. »Je izredno sposoben možakar, v veliko veselje mi je delati z njim. Zaupa nam, ves čas je prisoten in skrbi za interakcijo, tako da kolesar začuti, da stvari funkcionirajo. Mislim, da letos rezultati zelo dobro odražajo, da se bolj posvečajo optimizaciji nastopa.«

In del uspeha je pri ekipi UAE Emirates poleg Tadeja Pogačarja, Jana Polanca in Andreja Hauptmana v letošnji sezoni tudi Borut Fonda. Letos ima ekipa za Deceuninck-Quick Stepom (15) na računu že 11 zmag, čeprav ne dirkajo že od 1. marca. Štiri zmage, dve etapni in skupno na Dirki po Valenciji je prispeval Tadej Pogačar, ki je prišel na nastavitev položaja v Radovljico.

Komentarji

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.