Otroci v kolesarskih prikolicah dihajo bolj onesnažen zrak
Raziskava je pokazala, da je med mestno vožnjo koncentracija delcev PM 2.5 v kolesarski prikolici tudi do slabo petino višja kot v višini kolesarja.Pixabay
Za manj onesnaženja menda največ naredi vsak sam, je pa precej zoprno, če na koncu otrok zaradi ekološke vožnje na tovornem kolesu ali v prikolici diha slabši zrak. Raziskava znanstvenikov Univerze v Surreyju je pokazala, da je pogosti očitek otroškim kolesarskim prikolicam in navsezadnje tudi ležečim kolesom osnovan.
Kdor se pelje niže tlom, diha slabši zrak
Z električnimi kolesi in prikolicami so v okviru raziskave posnemali običajne premike do šole. Med osmo in deseto zjutraj ter tretjo in peto popoldne so opravili skupaj 82 dobra dva kilometra dolgih voženj. Merili so količino drobnih delcev PM10, PM2,5, PM1 ter posebej črnega ogljika in ogljikovega dioksida. Meritve so izvajali v prikolici na višini 0,7 metra ter na višini zraka, ki ga diha kolesar na električnem mestnem kolesu, to je 1,7 metra od tal.
Med drugim so ugotovili, da je vsebnost onesnaževal ob rzaličnih dneh in urah zelo različna, vendar pa v povprečju otrok v prikolici diha zrak z od več kot 14 do 18 odstotkov večjo vsebnostjo drobnih delcev. Na splošno je bil sicer zrak zjutraj bistveno slabši, nepresenetljivo pa je onesnaževal največ pred semaforji in v ožjih ulicah, ki jih obdajajo visoke zgradbe.
S pregrinjalom se sicer onesnaženost zraka v prikolici bistveno zmanjša, saj so v pokriti prikolici namerili 50 odstotkov manj drobnih delcev in 24 odstotkov manj črnega ogljika. Ugotovili so tudi, da je bila vsebnost delcev PM2,5 v prikolici med lockdownom kar 91 odstotkov manjša kot med delnim lockdownom.
Obrnjena logika: za boljši zrak se pelji z avtom
Seveda zdrava pamet pravi, da so otroci že zaradi svoje višine izpostavljeni onesnaževalom zaradi prometa precej bolj kot odrasli. Po podatkih WHO naj bi bil onesnažen zrak glavni povročitelj smrti med otroki, mlajšimi od pet let. Po vsem svetu naj bi leta 2016 onesnažen zunanji zrak povzročil 543 tisoč smrti otrok, mlajših od pet let. Vzrokov je več, od vedenjskih in okoljskih do fizioloških, saj imajo otroci občutljivejši dihalni sistem, hitreje dihajo in, da, izpostavljajo, da vdihavajo zrak na višini okoli enega metra.
Navsezadnje je torej skoraj vseeno, če otroka pelješ v šolo v prikolici ali peš. Raziskovalci svetujejo uporabo pregrinjala, ampak poleti to odpade. Če je mogoče, je torej boljša varianta otroški sedež. Otrok tako vsaj en bo dihal slabšega zraka od staršev. A za zagrizene ekologe je lahko precej boleče spoznanje, da jo očitno najbolje odnesejo otroci (in odrasli), ki se peljejo v udobju filtriranega zraka v avtomobilih.
Komentarji
O zanimivi študiji so pred časom poročali vsi večji kolesarski mediji:
https://www.cyclingweekly.com/news/latest-news/cyclists-exposed-five-times-less-air-pollution-cars-experiment-suggests-133129
Kljub vsemu naj bi bilo kolesarjenje najbolj zdravo s stališča vdihavanja škodljivih emisij. Poleg vseh ostalih zdravstvenih koristi seveda.
Tole je žalostno ozkogledna "novica" glede zelo obsežne teme kakovosti zraka z neumnim zaključkom.
Zanimivo, hvala. Ampak na koncu se nekdo s kolesom pelje v službo ob mestni vpadnici in celo ni nujno, da bo na cilju prej.
Saj imaš prav, ampak študija je pač pokazala, kar je. Se pa recimo za začetek zastavi vprašanje kar dejansko pomeni, če je nekdo 15 minut na dan izpostavljen 15 do 20 odstotkov bolj onesnaženemu zraku kot nekdo drugi. Je to nekaj kar bi nas res moralo skrbeti ali je na koncu dneva to zanemarljivo malo, ko upoštevamo še vse ostalo.
Kaj pa, ko otrok hodi? Ali pa se sam vozi na kolesu v mestu? A tega pri tej raziskavi niso pomislili....
Seveda, tudi WHO dejansko navaja to.
Navsezadnje podihaš več svinjarije na specialki, kot na gorskem kolesu. Sploh če držiš balanco na dropih :)
Predlog za kickstarterje: cevka v obliki perispkopa na podmornicah
Za komentiranje se prijavi
Nov uporabnik?Ustvari račun.