Zakaj pa ti ne nosiš čelade?

Nobenemu resnemu gorskemu ali cestnemu kolesarju ne pade na kraj pameti, da bi šel na kolo brez čelade. Razen, ko se zapeljemo do trgovine. Ker smo tako zelo sposobni, da se nam ne more nič zgoditi?

Martin Paldan/Grip Grab

V Ljubljani nosita čelado po Dekrini raziskavi samo vsak deseti kolesar in uporabnik e-skiroja. Sam bi rekel, da še manj. Doma imam več čelad in na kraj pameti mi ne pade, da bi se na specialko usedel brez. Zgodilo se je že, da sem jo pozabil, a sem to k sreči ugotovil takoj in se vrnil ponjo. Ko se usedem na mestno kolo … pa čelade ne dam na glavo … nikoli. Nobenega dobrega izgovora nimam za to.

Vesel sem, da sem preživel

Kolesariti sem začel še v časih, ko ke bil odnos do varnosti na kolesu precej bolj sproščen. Kadar je bilo zelo vroče, smo šli na specialko samo s čepicami. Zanimivo, na gorsko kolo nikoli. Pozimi smo vozili samo s kapami. Resnici na ljubo, še zdaj je grozno videti čelado, ki tiči zaradi podkape previsoko na glavi. Vesel sem, da sem doživel te romantične čase, ko še nihče ni zmerjal tistih brez čelad. In vesel sem, da sem preživel.

Potem so postale čelade postopoma obvezne tudi v cestnem kolesarstvu. Nekaj let so jih smeli sneti pred zaključnimi vzponi in zato smo lahko gledali razoglavega Armstronga, ki je bil brez šlema kljub steklenim očem videti precej bolj človeško, kot so fantje videti danes, sploh če ne snamejo ogromnih očal.

A najpomembnejša prelomnica je bila, ko je začel čelado nositi Heni.

Ko sem ga brez čelade videl prvič, ga nisem prepoznal, niti ko mi je že nekaj dopovedoval.

Zdaj poznam samo še enega, ki trmasto ne nosi čelade.

Nosimo čelade zato, ker je kul, ali zaradi varnosti?

Seveda boste rekli, da zaradi varnosti. Ampak, zakaj smo jo začeli nositi šele, ko je postala obvezna za idole s televizije? Pred tem smo imeli enako butaste izgovore kot profesionalci: teža, vročina, čebele ki priletijo skozi zračnike … potem so nas prepričali, da je ventilacija z nekaterimi čeladami celo boljša, kot če smo razoglavi. Ne vem kateri proizvajalec je bil prvi, ki nas je tako nategnil.

Kakorkoli, potem so nam prodali aerodinamične čelade. Prav mi pridejo. Pozimi.

Pomislite, kaj vas najbolj zanima, ko kupujete čelado: teža, ventilacija, aerodinamika in še najbolj videz. Malo seveda tudi prileganje glavi. Varnost? Samo da ima tisti certifikat. Ki ga ima tako ali tako vsaka čelada, ki zadosti najnižjemu določenemu kriteriju. Mips gor ali dol. Večina nima pojma, kaj sploh je Mips.

Še vedno trdite, da jo nosite zaradi varnosti? Verjamem samo tistim, ki jo nosijo tudi na poti v službo ali za tistih petsto metrov do trgovine. Drugim pač ne.

Če kje, me bodo zbili v mestu

Skratka, ko grem na specialko, nosim čelado. Sem pa tja se zgodi kakšno neumno prehitevanje, ki pa je tako nevarno, da bi ob trčenju čelada verjetno pomagala bore malo. Čelado nosim tudi, ko gravlam, in je nevarnih situacij še bistveno manj. In prav je, da jo nosim.

Nimam pa je, ko se grem peljat po mestu s trideset ali štirideset let starim biciklom z železnimi feltnami in zavorami, ki primejo bolj tako … v mokrem pa so skoraj neuporabne. Ves čas sem del hektičnega prometa in nevarnosti prihajajo z vseh strani. Od pešcev, ki skačejo na kolesarsko stezo, voznikov e-skirojev, ki očitno ne razumejo, da so ene vrste prometni udeleženci, do avtomobilov, ki počno vse sorte. Odpirajo vrata, zavijajo desno na slepo ali speljujejo s parkirišča kar tako.

In v tem cirkusu se vozimo brez čelade? Zakaj ne bi šel brez čelade še jutri na Toško čelo? Manj kritičnih situacij bo, kot na poti v Zalog in nazaj.

Oh, saj res! Če bi šel brez čelade na Toško čelo, bi vsi rekli: »Zalar je kreten, vozi se brez čelade.« Prav bi imeli! Ampak, če me vidijo sredi mesta, tega ne reče nihče. In tega niti ne misli.

Kaj ni kul?

Saj vem, butastih izgovorov je na pretek. Imeli so jih tudi tisti, ki se niso pripenjali z varnostnim pasom. Vem, nekateri imate lepe frizure. Mene moti, da na cilju nimam kam pospraviti čelade: »Naj jo nosim po tržnici in vanjo nabiram mandarine?« Slamoumen izgovor, za katerega si zaslužim eno okoli ušes.

Res je tudi, da so nekatere čelade videti precej … no, ne ravno kul. Ene spominjajo na džokejske. Druge na otroške. Tretje na alpinistične. S performans, športnimi, kakorkoli jim že rečemo, pa smo videti kot pajaci, če spodaj nosimo kavbojke. Torej, videti smo točno tako, kot sicer, ko oblečemo še ozke cunje in šprinterice, v katerih smešno štorkljamo po kavarniških letnih vrtovih.

Proizvajalci bi lahko več naredili za to, da bi bile mestne čelade videti v redu. Ampak, kaj je kul in kaj ni, je vseeno odvisno predvsem od percepcije.

Predvsem ni kul ne nositi čelade.

Ne bodi otrok! Nosi čelado.

Nespametno bi bilo uzakoniti obvezno nošenje čelade za vse kolesarje. Kjer so to poskusili, se je izkazalo, da so ljudje manj kolesarili in več vozili avtomobile. Saj vendar nismo otroci, da bi nam morali predpisati prav vsak kos varnostne opreme. In ravno zato, ker nismo otroci, naj bi odgovorno nosili čelado za zgled tistim 90 odstotkom, ki je ne. Če naj bi kdo dal zgled, bi morali biti to tisti, ki smo ves čas na cesti.

Sram me je, da je nisem nosil.

Od današnjega dne ne bo več tako.

Poznaš kakšen zelo domiselno butast izgovor zakaj ne nositi čelade? Zapiši v komentar, da se bomo smejali skupaj!

Komentarji

Foter
22. 11. 2020 09:52:04

Real heroes don’t wear helmets 😬

Stavcavas
23. 11. 2020 10:35:57

Kolesarsko čelado ni priporočljivo nositi,ker povzroča prezgodnjo plešavost ter prekomerno rast brade😉

Klemen
23. 11. 2020 10:58:48

Izgovorov sem imel polno, dokler nisem doživel čelnega trčenja z avtomobilom. Zdaj jo nosim tudi za v trgovino.

Chavanel
23. 11. 2020 11:27:43

Zelo zanimiva tema. Zivel sem na Nizozemskem in tam na kolesu kot prevoznem sredstvu nisem videl nikogar s celado. Na kolesu kot rekreacijskem pripomocku, pa nikogar brez. V Nemciji drugacna stiuacija, vsaj 3/4 "mestnih" kolesarjev nosi celado. Sem se tudi sam navadil in sedaj res ne vem, zakaj to ni bilo vedno samoumevno? Tako kot je bilo v sosednjem prispevku napisano....pozimi na treningih brez, preko sezone z celado. Izgovora za moje pojme ni. Cez trak za usesa se da natakniti celado. Moznost, da bo prislo do padca v Istri sredi zime pa nic kaj manjsa kot v Sloveniji sredi poletja. V mestu je moznost seveda se vecja. Ampak tam vsaj razumem razlog. Kot napisano...frizura, kam pospraviti celado s toliko neuporabnega volumna? Ko bo nekdo nasel resitev za to, bo super.

Seveda pa cloveka tudi ne sme biti sram. :)

miran
26. 11. 2020 07:15:17

Mislim, da so zavarovalničarji tisti, ki imajo eno zanimivo enačbo, po kateri računajo vse, kar delajo. In sicer gre takole: tveganje je verjetnost, da se nekaj zgodi (številka med 0 in 1), pomnožena s posledicami (ovrednoteno z neko številko v € ali čemurkoli pač že). In če je ta številka večja od stroškov, potem se tak dogodek splača preprečiti. Glede na to, da so posledice lahko hude poškodbe, invalidnost ali smrt, ne vem kakšni bi morali biti na drugi strani enačbe stroški (za nošenje čelade), da se ti to ne bi splačalo.

Vseeno jaz za vsakodnevno vožnjo v službo niti ne pomislim, da bi dal gor čelado. Čeprav je po zavarovalniški enačbi tveganje veliko (z vidika tistega, ki potencioalno umre, praktično neskončno), stroški pa skoraj nič, tako da ni res nobenega logičnega izgovora. Res je, čez kapo gre čelada malo težje, pa mogoče se samemu sebi zdiš malo smešen, ampak to ni vse skupaj.

Pa še ena zanimivost. Pred parimi leti sva se pri nas v službo s kolesom redno vozila eden ali dva. Oba strašno pametna in brez čelade. V zadnjem letu ali dveh je kolo postalo tako "popularno", da nas je poleti vsak dan med 10 in 15, in še celo zdaj pozimi nekje 4-5. In se mi zdi, da sem skoraj edini, ki še vztrajam brez (kot rečeno, brez opravičila). Tako da tista statistika mogoče drži za Ljubljano, pri nas na selu je pa prej obratno.

Za komentiranje se prijavi

Nov uporabnik?Ustvari račun.